2min

Tags in dit artikel

, , ,

Alhoewel het tegendeel verwacht zou worden, blijkt Microsoft niet zo gespitst op het snel registeren van hun merknamen.

Zo heeft Microsoft in april van dit jaar een verzoek ingediend voor het registeren van de merknaam Excel, terwijl Microsoft de eerste versie van hun spreadsheetprogramma al in 1985 uitbracht.
Microsoft ziet het zelf meer als een formaliteit: “Het kan geen kwaad om het ook officieel op papier te zetten”, aldus woordvoerster Stacy Drake.

Een recentelijke botsing met een andere softwareontwikkelaar doet echter anders vermoeden. Microsoft eiste in een brief aan ontwikkelaar Savvysoft dat zij de naam van haar product TurboExcel moest wijzigen.

Woordvoerster LeeAnn Chen denkt echter dat het Microsoft niet zozeer om de merknaam te doen is, maar meer om wat het programma doet.
TurboExcel biedt namelijk de mogelijkheid om Excel bestanden om te zetten naar andere formaten die bruikbaar zijn in Linux.
Chen denkt overigens dat Microsoft niet veel kans maakt om de zaak te winnen. Ze denkt dat de registratie van de merknaam ongeldig zal worden verklaard omdat Microsoft zo laks is met registreren.

Drake ontkent dat het Microsoft te doen is om het programma zelf: “Het gaat Microsoft niet om wat het bedrijf of hun programma doet, maar enkel om het misbruik van een merknaam”.

Een kijkje op de Trademark lijst van Microsoft leert overigens dat namen als ‘Word’ en ‘Office’ ook niet geregistreerd zijn door Microsoft.
Dit heeft te maken met het feit dat algemeen gebruikte woorden die een associatie oproepen met een dienst of product niet als merknaam geregistreerd mogen worden.
Om toch te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van deze woorden om zo mee te liften op de producten van Microsoft, heeft het bedrijf een handleiding ogesteld waarin staat men om mag gaan met de namen uit het office pakket.

Het is trouwens niet de eerste keer dat Microsoft een zaak aanspant over merknamen.
Zo eindigde in juli dit jaar een zaak van Microsoft tegen Linux ontwikkelaar Lindows met een schikking. Microsoft betaalde Lindows 20 miljoen dollar waarna de naam Lindows gewijzigd werd naar Linspire.

En in januari kwam Microsoft in opspraak toen ze de tiener Mike Rowe verzochten om zijn domeinnaam MikeRoweSoft.com aan hun over te dragen.
Onder druk verkocht Rowe de site voor 10 dollar aan Microsoft, maar nadat het verhaal in de media kwam, kreeg de jongen ook nog een XBOX, hulp bij het maken van zijn nieuwe site, een cursus en een bezoekje voor zijn familie aan het onderzoekscentrum van Microsoft.