2min

Tags in dit artikel

,

Uit onderzoek van Pew Internet & American Life Project is gebleken dat internetgebruikers over het algemeen zeer te spreken zijn over de zoekmachines die ze gebruiken.

Tegelijkertijd weten echter de meeste van deze gebruikers niet hoe de zoekmachines precies werken en benutten ze niet alle opties die een zoekmachine biedt.

Uit het onderzoek bleek verder dat gebruikers van zoekmachines over het algemeen zeer conservatief zijn. 44% van de ondervraagden geeft aan altijd met één zoekmachine te werken. 48% werkt met twee of drie zoekmachines. Uit de praktijk blijkt dat zoekmachines vaak verschillende resulaten geven, waardoor het loont om meerdere zoekmachines te gebruiken.

Uit een recente poll op deze site bleek ook dat de meerderheid de huidige zoekmachine blijft gebruiken, ook al voeren concurrerende zoekmachines verbeterende wijzigingen door.

Overigens denkt ongeveer tweederde van de ondervraagden van het onderzoek van PEW, ook af te kunnen zonder zoekmachines. De helft gebruikt de zoekmachine maar een paar keer per week.

Verder hebben de gebruikers het volste vertrouwen in hun favoriete zoekmachine wat betreft monitoring een reclame. Maar uit het onderzoek blijkt ook dat de meesten geen idee hebben van het feit dat de zoekmachines de zoekresultaten monitoren en de presentatie van de resultaten door commercie laten beïnvloeden.

[imgcb]http://www.techzine.nl/f/u/7211.jpg[/imb]
Google geeft gesponsorde links onder andere
op een blauwe achtergrond weer
[/center]
38% van de gebruikers ziet geen verschil tussen gewone en gesponsorde links en slechts 16% kan altijd het verschil tussen dergelijke links zien. Grappig is dan ook dat meer dan de helft van de ondervraagden aangeeft te stoppen met een zoekmachine als het verschil tussen gesponsorde en normale links niet duidelijk is.

Het volledige rapport is hier te downloaden