Abonneer je gratis op Techzine!

Yahoo gaat gratis hosting weggeven aan bedrijven in het midden- en kleinsegment. Bedrijven kunnen zich opgeven voor de hosting, waarna ze vervolgens een website kunnen plaatsen en opgenomen worden in Yahoo’s local directory. Local directory is een gelokaliseerde zoekservice van Yahoo en het bedrijf denkt dat veel kleine bedrijven baat kunnen hebben bij het feit dat ze in de zoekservice zijn opgenomen.

"We hopen dat bedrijven als eerste aan Yahoo denken op het moment dat ze hun website willen promoten, maar natuurlijk wegens alle extra services die wij bieden", aldus Paul Levine van Yahoo.
Uiteraard gaat voor niets de zon op en Yahoo denkt haar investeringen terug te kunnen verdienen met haar online advertentiebusiness.

Adverteren via zoekmachines is een enorm groeiende markt en zoekmachines richten zich mede daarom ook steeds meer op gelokaliseerde zoekservices. Probleem is echter dat veel bedrijven nog geen website hebben en daarvoor dus ook geen online reclame voor hoeven te maken. Uit cijfers van de Amerikaanse Kelsey Group is gebleken dat meer dan de helft van de 20 miljoen Amerikaanse bedrijven in het midden- en kleinsegment geen website heeft.

Als het Yahoo met haar gratis hosting lukt om deze bedrijven over de streep te trekken, kan ze tegelijkertijd haar lokale zoekmachines verbeteren en ook haar online advertentiemogelijkheden promoten. En als bedrijven met een gratis hostingpakket eenmaal de smaak te pakken hebben zou Yahoo ook nog haar betaalde hostingpakketten kunnen verkopen aan deze bedrijven.