Marissa Mayer, voormalig CEO van Yahoo, heeft haar verontschuldigingen aangeboden voor de twee grote datalekken die het internetbedrijf de afgelopen jaren troffen. Mayer gaf tijdens de hoorzitting waarbij ze haar excuses aanbood, aan dat Russische spionnen verantwoordelijk zijn voor een van de twee lekken.
Dat meldt persbureau Reuters op basis van de hoorzitting. “Als CEO, onder wiens bewind de diefstallen plaatsvonden, wil ik mijn oprechte verontschuldigingen aan al onze gebruikers aanbieden,” vertelde Mayer. “Ondanks dat veel van onze maatregelen succesvol waren in de bescherming tegen een hele barrage aanvallen, vanuit zowel privéhackers als door overheden gesteunde aanvallers, wisten Russische agenten onze systemen binnen te dringen en onze gegevens te stelen.”
Gegevensdiefstal
Afgelopen juni nam de Amerikaanse telecomprovider Verizon grote delen van Yahoo Inc over. Diezelfde maand stapte Mayer op als CEO. Afgelopen maand maakte Verizon bekend dat een datalek uit 2013 alle drie miljard Yahoo-gebruikers trof, waar eerder gesproken werd over 1 miljard getroffen accounts.
Mayer stelde dat Yahoo in eerste instantie niet kon achterhalen wat er mis ging in 2013. Het bedrijf wist ook niet van het incident, tot de Amerikaanse overheid in november 2016 met de gegevens naar het bedrijf stapte. Ze zei dat zelfs de “robuuste” maatregelen niet genoeg zijn om de data te beschermen tegen overheidsaanvallen en vergeleek de strijd met hackers met een “wapenwedloop”.
Yahoo vroeg gebruikers om hun wachtwoorden te veranderen en ondernam nieuwe stappen om gegevens beter te beveiligen. “We weten nu dat Russische spionnen en door overheden gesteunde hackers verantwoordelijk waren voor de zeer complexe en verfijnde aanvallen op de systemen van Yahoo,” aldus Mayer. Ze stelde verder dat zelfs “de best verdedigde bedrijven slachtoffer kunnen worden van deze misdrijven.”
Yahoo en Verizon
Verizon legde op 15 juni 2017 bijna 4,5 miljard dollar neer voor de overname van Yahoo. Dat werd gefuseerd met diverse bedrijven van Verizon, waaronder AOL. Uit die samenvoeging ontstond het nieuwe bedrijf, dat Oath heet. Verizon Oath staat onder leiding van voormalig AOL-topman Tim Armstrong en moet koploper worden op het gebied van advertenties voor consumenten.