min

Tags in dit artikel

, , , , ,

In Amsterdam de eerste Dutch Web 2.0 Awards uitgereikt. Met deze verkiezingen wordt de populariteit van een nieuwe generatie websites, ook wel Web 2.0 genoemd, onder de loep genomen. In zes categorieën kon er door het publiek nominaties worden uitgebracht en uiteindelijk worden gestemd. Meer dan 50.000 stemmen zijn ontvangen, wat resulteerde in 6 winnaars onder de 150 genomineerden.

Het sociale netwerk Hyves (www.hyves.nl) en online messenger eBuddy (www.ebuddy.com) gingen respectievelijk naar huis met de prijs voor het beste Nederlandse bedrijf en de beste Nederlandse dienst. Overige winnaars waren de foto-verzamelsite Zoom.nl Gallery (gallery.zoom.nl) voor het meest innovatieve concept en lokale nieuwssite Buurtlink (www.buurtlink.nl) voor de beste nieuwkomer. In de categorie voor het beste internationale bedrijf won Google (www.google.com) de award, en startpagina Netvibes (www.netvibes.com) sleepte de prijs voor beste internationale dienst in de wacht. De prijzen zijn een initiatief van weblog BlueAce (www.blueace.nl) en werden gesponsord door Adobe.

Websites zoals Hyves behoren tot een nieuwe generatie websites ook wel “Web 2.0” genoemd. Centraal hierbij staat dat de gebruikers bepalen wat belangrijke informatie is, dit verzamelen en met elkaar willen delen. Het web wordt door dit soort sites een platform, in plaats van een ‘plat medium’