2min

Tags in dit artikel

, ,

Uit de Ezwim Telecom Monitor 2007 blijkt dat het aantal privégesprekken met de zakelijke telefoon is gestegen. Het percentage ligt nu op ongeveer dertig procent, terwijl dit vorig jaar nog drieëntwintig was.

Buiten de stijging van zeven procent op belgebied is er ook geconcludeerd dat men steeds meer gebruik maakt van mobiel internet, dit zowel voor zakelijk als privégebruik. Ezwim adviseert bedrijven dit segment goed in de gaten te houden, omdat er geld bespaard kan worden.

Daarnaast is het SMS’en op de mobiele telefoon van de zaak nog steeds voornamelijk voor privédoeleinden. Wat makkelijk te verklaren is, aangezien collega’s vaker bellen of e-mailen. De top vijf sms’jes zag er alsvolgt uit:

  1. 01-1-2007: Gelukkig Nieuwjaar!
  2. 18-1-2007: Weeralarm – hevige storm
  3. 09-11-2007 Geen specifieke aanleiding
  4. 08-2-2007: Weeralarm – sneeuw
  5. 14-2- 2007: Valentijnsdag

Een groot probleem voor de werkgever is nog altijd de ski-vakantieperiode. Dan wordt er vaak vanaf het vakantieadres naar huis gebeld, het bellen duurt dan steeds langer. Dat valt te verklaren omdat de roaming-kosten omlaag gegaan zijn. Wanneer werknemers geattendeerd worden op deze kosten zijn ze vaak erg verbaasd.

Ron van Valkengoed, managing director van Ezwim wilde het volgende kwijt. "Bij veel bedrijven heeft men geen goed inzicht in de kosten die met telecommunicatie gepaard gaan. Richtlijnen voor privé-gebruik van de zakelijke mobiele telefoon zijn in een dergelijke situatie al helemaal niet aan de orde. Je kunt de werknemer dan ook niet verwijten dat ze de zakelijke mobiele telefoon zo vaak privé gebruiken. Het is in eerste instantie aan bedrijven om de spelregels aan te geven en tools beschikbaar te stellen om kosten te splitsen."