2min

Tags in dit artikel

, , , ,

Op de nieuwe website van de Gouden Gids kunnen gebruikers sinds kort hun mening geven over bijvoorbeeld de dienstverlening van een bedrijf en een rating achterlaten in de vorm van het uitdelen van één of vijf sterren.

Ondernemers zijn hier niet erg blij mee. Zo weten ze bijvoorbeeld niet wie er achter zo’n reactie zit. Ook de Nederlandse Aannemersfederatie loopt er niet echt warm voor. "Wij zitten hier bepaald niet op te wachten", meent Wim van der Maas, directeur van de Nederlandse Aannemersfederatie.

"Volstrekt aselect gedoe", oordeelt Van der Maas. "Je weet nooit wie of wat er achter zo’n reactie zit. Zo kan een incident een bedrijf te gronde richten." Bovendien is van der Maas bang voor bedrijven die hun eigen reputatie willen oppoetsen of concurrenten afkraken. Toch zijn er wel mensen die er blij mee zijn. Bart Schultz, zelfstandig internetconsulent, denkt dat het een goede zet is om deze beoordelingen toe te laten.

"Ten eerste worden bezoekers er gelukkig van als ze meer informatie tot hun beschikking hebben. Ook kun je je productaanbod verbeteren. Dat geldt met name voor webwinkels, die slecht beoordeelde producten uit het assortiment kunnen schrappen."

Toch zitten er wel addertjes onder het gras. "De kans dat iedereen een beoordeling geeft, is niet zo groot. Want wanneer doe je dat? Óf als je heel positief bent, óf als je heel negatief bent. En Nederlanders hebben de neiging tot klagen."

Een woordvoerder van Truvo, de uitgever van de Gouden Gids, denkt ook niet dat het zo’n vaart zal lopen. "Bij ons zusterbedrijf in België zag je genuanceerde reacties. Dat concurrenten elkaar kunnen afkraken, is een zwak punt, maar dat speelt bij alle internetfora. Bovendien: hoe meer reacties, hoe betrouwbaarder de beoordeling."