Een apotheek die online geneesmiddelen verkocht heeft haar klanten voor duizenden euro’s het schip in doen gaan. Zo bracht de internetwinkel meer kosten in rekening dan ze wettelijk mochten doen.

Hierdoor zijn klanten bij elkaar voor zo’n 23.000 euro opgelicht. Per klant werden bedragen in rekening gebracht variërend van 3,50 tot 20 euro.

Dit heeft de Nederlandse Zorgautoriteit medegedeeld. Ook heeft de waakhond de apotheek een boete van 58.000 euro opgelegd. Op de facturen, die klanten ontvingen, werden bedragen in rekening gebracht voor ‘verzend- en of handelingskosten’. Dit is in strijd met de wet, omdat deze kosten bij medicijnen al zijn inbegrepen.

Ook vroeg de internetshop een vergoeding voor e-mailconsulten waarmee het bedrijf ook de wet overtrad. Volgens de wet mag alleen een vergoeding worden gevraagd als er een behandelrelatie met de klant bestaat.

De NZa startte een onderzoek nadat het een signaal kreeg van de Consumentenbond dat haar klanten financieel werden benadeeld. Na een waarschuwing ging het bedrijf echter door met het factureren van deze kosten. Nadat de boete werd opgelegd is het bedrijf gestopt met het versturen van deze te hoge rekeningen.