Abonneer je gratis op Techzine!

Staatssecretaris Heemskerk van Economische Zaken, het ICT-bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties slaan de handen ineen om de digitale kloof in Nederland te dichten.

Afgelopen donderdag lanceerden ze samen het actieprogramma Digivaardig & Digibewust met als speerpunten onder meer het terugdringen van het aantal digibeten en veilig internetgedrag bij met name jongeren.

Op dit moment kent Nederland nog altijd 1,6 miljoen digibeten, mensen die niet of nauwelijks gebruik (kunnen) maken van toepassingen zoals e-mail, zoekmachines of internetbankieren. Volgens Heemskerk lopen deze mensen kansen mis en verliezen zij bijvoorbeeld de aansluiting op de arbeidsmarkt. Heemskerk verwacht door het aantal digibeten terug te brengen dat zij zowel economisch als persoonlijk veel winst kunnen behalen. Uit onderzoek blijkt dit ook. Als mensen bijvoorbeeld leren om online producten te kunnen vergelijken en kopen, levert dit ze al gauw een koopkrachtvoordeel op van 87,50 euro per jaar.

Oud-minister Tineke Netelenbos werd gisteren door de staatssecretaris voorgesteld als voorzitter van het programma. Zij gaan voor het actieprogramma samenwerken met bedrijven als KPN, SIDN, Microsoft, UPC, NVB en NVPI, die allen ook meehelpen om de campagne te financieren. Samen gaven ze gisteren het startsein voor de campagne. In totaal is voor de komende vijf jaar zo’n 12 miljoen euro beschikbaar.

Als één van de eerste concrete maatregelen van het nieuwe programma lanceerde Heemskerk samen met mevrouw Netelenbos de eerste versie van de zogenaamde DQ-test. Met deze test, die in onder andere bibliotheken en bij de CWI’s aangeboden gaat worden, kunnen mensen bepalen welke ICT-vaardigheden zij kunnen verbeteren en hoe zij dat kunnen doen.

Computerkennis biedt daarnaast ook betere kansen op de arbeidsmarkt. Volgens Heemskerk maken de cijfers duidelijk dat het aanleren van basale computerkennis loont en dat hier voor zowel het bedrijfsleven, mensen zelf als de overheid een duidelijke rol ligt voor de komende jaren.