Abonneer je gratis op Techzine!

Uit onderzoek van Publistat blijkt dat kranten niet dezelfde berichten in de krant plaatsen en op het internet zetten. Slechts in negen procent van alle gevallen bleek dat de artikelen overeen kwamen.

Publistat heeft voor dit onderzoek drie verschillende bedrijven in de gaten gehouden, het betrof een bierbrouwer, een groot accountancykantoor en een mobiele operator. De bedrijven kwamen in 2008 regelmatig in het nieuws, maar daarin verschilde de berichtgeving op het internet en in de krant van elkaar. Publistat heeft hiervoor de Telegraaf, het Parool en de Volkskrant gebruikt.

De websites van de kranten wordt veel minder goed onderhouden. In totaal werd er 255 keer bericht over de drie bedrijven op het internet, in de krant lag dit aantal ruim boven de vierhonderd. De papieren versie wordt dus toch beter onderhouden dan de internet-versie. De lengte verscheelt ook enorm, op het internet was 79 procent van alle berichten kort. In ‘slechts’ 48 procent van de gevallen was het bericht in de krant kort. Bijna zeventig procent van alle verdiepingsartikelen werd ook alleen in de krant zelf geplaatst. Dat is ook niet zo gek, de krant haalt haar inkomsten immers toch grotendeels uit de krantenverkoop.