Abonneer je gratis op Techzine!

Google gaat zijn algemene voorwaarden rondom privacy aanpassen. In plaats van dat iedere dienst zijn eigen algemene voorwaarden kent, wil het internetbedrijf deze samensmelten tot één document dat van toepassing is voor alle online diensten van Google. Ook inhoudelijk zullen de nodige veranderingen plaatsvinden.

Hoewel Google al in 2010 de nodige aanpassingen had gedaan in de algemene voorwaarden rondom privacy, telt het internetbedrijf nog steeds meer dan 70 verschillende documenten. Dit is volgens Google "ietwat gecompliceerd". Daarom wil het bedrijf de privacy policy van het gros van zijn diensten combineren tot één document. Dit zal ten goede komen aan het gebruikersgemak van Google’s diensten: de informatie die gebruikers bij de ene dienst opgeven kan dan worden gebruikt voor andere diensten. Dat betekent dus dat internetters slechts eenmaal al hun gegevens hoeven door te geven aan Google.

In dit document zal Google onder meer beschrijven welke informatie het bedrijf van gebruikers verzamelt en wat ze daarmee doet. Het document zal korter, eenvoudiger en in begrijpelijke taal geformuleerd worden dan voorheen het geval was. Zodoende wil Google gebruikers overhalen om de nieuwe privacy voorwaarden te lezen.

Dit initiatief moet eveneens leiden tot betere zoekresultaten. Als Google weet dat een bepaalde gebruiker een autoliefhebber is, dan zal de zoekopdracht ‘Jaguar’ auto’s opleveren in het zoekresultaat, en niet het dier. Door het opstellen van één privacyregeling wil Google meer relevante reclames kunnen aanbieden aan zijn gebruikers, of hen herinneren aan een bepaalde afspraak die zij in hun agenda hebben staan.

Ook inhoudelijk zullen er enkele wijzigingen doorgevoerd worden. Een gebruiker die instemt met de nieuwe privacy voorwaarden, geeft toestemming aan Google om al zijn persoonlijke informatie te gebruiken, bijvoorbeeld voor de nieuwe gepersonaliseerde zoekmachine. Tevens bestaat er geen opt-out optie.

Als het aan Google ligt gaan de nieuwe privacy voorwaarden in op 1 maart aanstaande.

Met dit initiatief lijkt Google de Europese Commissie een stap voor te willen zijn. Europarlementariërs bespreken momenteel nieuwe wetgeving die strengere privacyregels in het verschiet stelt. Zo wordt het voor gebruikers bijvoorbeeld in de toekomst mogelijk om zich volledig af te melden bij een online dienst. Dit betekent dat het bedrijf dan alle informatie over deze gebruiker moet verwijderen. Ook worden er nadere regels opgenomen over dataoverdracht, informatiebeveiliging en een boeteregeling.