De Canadese BlackBerrymaker Research In Motion (RIM) erkent dat er inschattingsfouten zijn gemaakt bij de introductie van de PlayBook. Desondanks is dit volgens RIM geen reden om bij de pakken neer te zitten.

Een grote inschattingsfout die het Canadese bedrijf heeft gemaakt is dat het niet goed heeft geluisterd naar de marktsignalen. "We hadden toen moeten weten dat een platform niet kan slagen zonder apps en content", aldus Arnaud Bret van RIM Benelux in een interview met Webwereld. Daardoor hebben consumenten het massaal laten afweten om de PlayBook aan te schaffen.

De PlayBook is vanaf dag één al geen groot succes. Retailers kochten op grote schaal deze tablet in, maar waren niet in staat om deze aan de consument te slijten. Zo kocht het Amerikaanse Best Buy bijvoorbeeld een voorraad van 250.000 PlayBooks. Daarvan wist het bedrijf slechts zo’n 10 procent tegen de normale verkoopprijs te verkopen. Omdat de verkoopresultaten zo enorm tegenvielen besloot RIM tot twee keer toe de prijzen van de tablet te verlagen: vorig jaar september en in januari/februari 2012.

Ondanks de tegenvallende verkoopcijfers ziet de topman geen reden om somber te zijn over de toekomst. Zo krijgt de PlayBook deze maand nog een update van het besturingssysteem naar PlayBook OS 2.0, weet het bedrijf steeds meer prepaid-telefoons te verkopen en is de ontwikkelaarscommunity "onzettend enthousiast".

Met BlackBerry 10 in het verschiet heeft RIM nog een aas achter de hand. Bret belooft dat de werkelijke revolutie pas komt met de lancering van het nieuwe mobiele besturingssysteem, dat waarschijnlijk eind dit jaar zal plaatsvinden. "Geloof mij dat onze ontwikkelaars wereldwijd achter de schermen keihard werken om het op tijd klaar te stomen. Al moet ik er wel bij zeggen dat we het niet op de markt zullen brengen voordat wij denken dat het echt af is. We hebben het al eerder uitgesteld, en niet voor niets. Als het af is moet het perfecte software zijn, vanaf de lancering ondersteund door flink veel apps en content", aldus Bret.