Abonneer je gratis op Techzine!

Grote groepen Vodafone-gebruikers klagen via Twitter dat ze netwerkproblemen hebben. Deze problemen zijn het gevolg van een brand die sinds vanochtend vroeg in een Rotterdams bedrijfspand woedt. Vodafone zegt alle maatregelen in werking te stellen om de impact op Vodafone-diensten te beperken.

De brand brak rond 5 uur vanmorgen uit in het bedrijfspand aan de Caïrostraat in Rotterdam. Het pand is een belangrijk knooppunt om al het telefoon- en dataverkeer in goede banen te leiden: zo’n 700 telefoonmasten zijn op dit knooppunt aangesloten.

De provider waarschuwt op haar website dat de netwerkapparatuur wellicht door oplopende temperaturen of instorting is getroffen. Hierdoor kampen Vodafone-klanten uit de Randstad met netwerk- en verbindingsproblemen. De NOS weet te melden dat Vodafone een deel van de verbindingen heeft weten om te leiden. Om alle verbindingen te herstellen moeten reparateurs in het bedrijfspand zelf zijn, maar de brandweer heeft nog niet het sein brandmeester gegeven.

Volgens Vodafone zijn er geen doden en gewonden gevallen door de brand. Wat de oorzaak van de brand is moet nog onderzocht worden. Vodafone laat in een reactie weten alle noodmaatregelen in werking te zullen zetten om de temperatuur in het gebouw te beheersen. Op deze manier wil de provider de mogelijke impact op de dienstverlening beperken. Tevens zegt het bedrijf er alles aan te doen om de impact van haar diensten op te vangen. Een woordvoerder kan niet bevestigen wanneer de problemen verholpen zullen zijn.


Vodafone laat in een reactie aan Techzine weten dat het bedrijf uit veiligheidsoverwegingen de elektriciteit in het bedrijfspand heeft afgesloten. Hierdoor functioneert de apparatuur in het pand niet langer en is zowel het 2G- als 3G-netwerk in de Randstad grotendeels uitgevallen. Voor ongeveer éénderde van de landelijke klanten is voicemail niet beschikbaar.

Er is momenteel een noodvoorziening op weg naar het gebied om het 2G-netwerk weer op te starten. De provider verwacht dat dit netwerk aan het eind van de dag weer beschikbaar is. Volgens Vodafone ondervindt ongeveer een kwart van haar klanten hinder van de netwerkstoring.


Vodafone is inmiddels begonnen met het opbouwen van de noodvoorziening.