Abonneer je gratis op Techzine!

Wees een heer in het verkeer, luidt het aloude spreekwoord. Dat het gezegde niet alleen betrekking heeft op de overige verkeersgebruikers maar ook op de bestuurder zelf, bewijst een verkeersstudie uit de Verenigde Staten. Volgens de onderzoekers overlijden daar jaarlijks zo’n 5000 verkeersdeelnemers door het sms’en achter het stuur.

Het onderzoeksrapport stelt dat de kans om bij een ongeluk betrokken te raken 23 keer zo groot wordt als de bestuurder aan het sms’en is tijdens het rijden. Dat komt doordat de automobilist zijn aandacht niet op de weg maar zijn telefoon richt.

Dat dit slechts van korte duur is, wil nog niet zeggen dat het minder gevaarlijk is. Volgens de onderzoekers is de aandacht gemiddeld 4,6 seconden niet gericht op het wegdek en het verkeer wanneer men een bericht verstuurt achter het stuur. Als je met een gemiddelde snelheid van 90 kilometer per uur rijdt, betekent dit dat je 25 meter per seconde aflegt met je auto. In 4,6 seconden ben je dan al ruimschoots een voetbalveld gepasseerd.

Jaarlijks vallen er door deze onoplettendheid 5000 doden te betreuren. Volgens de National Highway Traffic Safety ­Administration (NHTSA) zijn met name jongeren tot 20 jaar oververtegenwoordigd onder de slachtofffers. Het instituut schat dat sms’en en bedienen van een smartphone 16 procent van de overlijdensgevallen in deze leeftijdscategorie verklaart.

Ook autofabrikanten zijn schuldig in deze kwestie volgens onderzoeker Uvid Hosansky. "Autofabrikanten voegen nieuwe technologieën toe aan hun auto’s zoals een GPS-systeem en webbrowser. Zij zeggen dat deze technologie bedoeld is om de verkeersveiligheid te bevorderen. Veiligheidsspecialisten daarentegen vrezen dat deze toevoegingen de verkeersveiligheid verder in gevaar brengen", aldus Hosanky.

Niet hands-free bellen en sms’en is al tien jaar bij wet verboden in Nederland. Naast don’t drink and drive kunnen we nu een nieuwe spreuk toevoegen: don’t text and drive.