KPN verkoopt VDSL-verbindingen als glasvezelabonnementen. Meer dan duizend gedupeerden hebben zich gemeld na een uitzending van TROS Radar. KPN heeft nog niet inhoudelijk op de klachten gereageerd.

Na een uitzending van TROS Radar kwam KPN in de schijnwerpers te staan onder beschuldiging van het verkopen van VDSL als glasvezel. Het telecombedrijf heeft de glasvezelkabels laten aanleggen naar woonwijken, maar het laatste stukje vanaf de verdeelkast naar het huis is soms een gewoon koperlijn. Die kabel kan hooguit de minder snelle VDSL-verbinding verwerken.

Van de 1.500 klachten die advocatenkantoor Loonstein binnen kreeg zijn zeker 1.000 gevallen het slachtoffer van een trage verbinding die het label glasvezel draagt. Vooral in Amersfoort en Roosendaal zijn veel mensen het haasje. Daar hebben klanten een glasvezelverbinding aangeschaft, terwijl er volgens de site van KPN geen glasvezel beschikbaar is.

Een woordvoerder van KPN noemt VDSL "ook snel" en zegt dat echte glasvezel tot aan het huis duurder is. Loonstein neemt de zaak namens de gedupeerden op en volgens de woordvoerder komt in de loop van deze week antwoord op de zaak. Het kantoor beslist de komende dagen of het een aanklacht indient tegen KPN.