Huawei is een van de snel opkomende merken in de smartphone-markt, het bedrijf wist in Nederland ook in een razendsnel tempo marktaandeel te winnen. Het bedrijf heeft nu aan Reuters laten weten dat het 26 procent meer smartphones verkoopt dan een jaar geleden, de groei zit er dus nog steeds in.

Huawei is inmiddels de derde grootste smartphone-fabrikant ter wereld na Samsung en Apple. Het afgelopen kwartaal verscheepte Huawei 16,8 miljoen smartphones, ongeveer een kwart daarvan waren midrange en high-end toestellen, het overgrote deel waren dus goedkopere budget smartphones. Wel merkt Huawei op dat het aantal verkochte midrange en high-end toestellen is verdubbeld in een jaar tijd.

We kunnen wel vaststellen dat Huawei op dit moment redelijk sterk is in het goedkopere segment en dat kan weleens in het voordeel zijn van de Chinese fabrikant. Er is namelijk een trend gaande waarbij de gemiddelde prijs per verkochte smartphone elk jaar flink daalt. De goedkopere smartphones worden namelijk steeds beter en degelijker en stijgen dan ook in populariteit. Als die trend zich doorzet kan dat voor Huawei nog meer verkopen betekenen.

Huawei heeft ook aangegeven dat het marketingbudget volgend jaar met 30 procent zal toenemen. Waarmee Huawei nog dominanter aanwezig zal zijn en zal proberen om de verkopen wederom te laten toenemen. Huawei wil volgend jaar vooral proberen om gebruikers emotioneel te binden aan het merk zodat ze in de toekomst vaker een Huawei smartphone of tablet zullen kopen.

Volgens schattingen van Reuters zou Huawei tot en met het derde kwartaal 51 miljoen smartphones hebben verscheept. Huawei heeft dit jaar ingezet op 80 miljoen toestellen, of het bedrijf dat ook gaat halen zal moeten blijken.