‘Apple domineerde de feestdagen en hield Samsung op grote afstand’

Abonneer je gratis op Techzine!

Volgens analistenbureau Flurry heeft Apple hele goede zaken gedaan tijdens de feestdagen. Van alle nieuwe smartphones die op het internet verschenen betrof het volgens Flurry in meer dan de helft van de gevallen een product van Apple. Samsung volgde Apple op grote afstand als tweede.

Apple, Samsung en Nokia/Microsoft waren de afgelopen dagen in die volgorde goed voor de meeste activeringen van nieuwe smartphones. De drie merken namen respectievelijk 51,3, 17,7 en 5,8 procent van het totaal voor hun rekening. Alleen Sony en LG kwamen met 1,6 en 1,4 procent boven een procent uit. Apple houdt de andere merken volgens deze cijfers gedurende deze eindejaarsperiode dus op geruime afstand.


Flurry benadrukt het gat tussen Apple en de concurrentie: "Voor je beeldvorming: voor elk apparaat van Samsung activeerde Apple er 2,9. Voor elke Lumia activeerde Apple er 8,8." Flurry is verantwoordelijk voor de analyse-tools voor meer dan 600.000 mobiele applicaties en krijgt op die manier een duidelijk inzicht in de ontwikkelingen in de markt.

Begin 2014 stond Apple nog onder grote druk omdat het bedrijf niet tegemoet kwam aan de vraag naar smartphones met grotere schermen. De iPhone 5S (review) moest het doen met een schermgrootte van 4 inch, wat aanzienlijk kleiner was dan de vlaggenschepen van de concurrenten. Met de introductie van de iPhone 6 (review) en iPhone 6 Plus (review) met schermgroottes van 4,7 en 5,5 inch sloeg het Amerikaanse bedrijf toe en werd direct een recordkwartaal gedraaid.

In vergelijking met vorige jaren neemt het aandeel van kleine smartphones steeds verder af. In 2012 had nog 7 procent van het totaal een klein scherm, in 2014 was dat nog slechts 2 procent. Smartphones met een middelgroot scherm bleven ongeveer stabiel terwijl het aandeel van phablets nam aanzienlijk toe naar 13 procent. Grote tablets zagen hun aandeel ook beduidend afnemen, van 16 naar 11 procent in twee jaar tijd.