Ook Aldi Life Musik gaat concurrentie aan met Spotify

Abonneer je gratis op Techzine!

Aldi, ja die van de supermarkt, gaat de concurrentie aan met Spotify. Aldi Life Musik is een muziekstreamingdienst net zoals Apple Music, Deezer en Spotify dat is. Een abonnement bij de Aldi is echter goedkoop, net als de producten in de supermarkt, voor slechts 7,99 euro per maand kan je onbeperkt naar de complete muziekcollectie luisteren.

Iedereen die denkt dat goedkoop duurkoop is die heeft het mis, want Aldi is een samenwerking aangegaan met Napster. Napster was vroeger een illegale muziekuitwisseldienst maar sinds enkele jaren gewoon een legitieme muziekdienst. De collectie van Napster en dus ook van de Aldi bestaat uit 34 miljoen nummers, 10.000 luisterboeken en 4000 internetradiostations. Daarmee is de collectie van de Aldi niet kleiner als die van bijvoorbeeld Spotify.

Aldi weet dus echt op prijs te concurreren met de bestaande diensten, hoe het bedrijf dat doet is niet helemaal duidelijk want de muzieklabels leken lange tijd aan te sturen op een abonnementsprijs van minimaal 10 euro per maand. Toch is het de Aldi nu gelukt om daaronder te duiken.

Aldi heeft inmiddels een app ontwikkeld door Android, iOS en zelfs Windows Phone-toestellen, waarmee geluisterd kan worden naar muziek. Daarnaast heeft de Aldi ook nog eens een muziekherkenningsfunctie ingebakken zoals Shazam, waarmee je dus direct een nummer kan herkennen en beluisteren via de muziekdienst. Mensen die graag muziek luisteren via een pc kunnen dat doen via een browserapp.

Op dit moment brengt Aldi de muziekdienst alleen uit in Duitsland waar de supermarktketen het grootst is. Of het bedrijf ook plannen heeft de dienst in Nederland uit te brengen is nog onduidelijk. Zoals eerder vermeld kost een abonnement slechts 7,99 euro per maand, daarnaast is er ook nog een familieversie voor 14,99 euro per maand waarbij zes mensen gebruik kunnen maken van de dienst. Verder gaat Aldi combinaties aanbieden waarbij een telefoonabonnement wordt gecombineerd met de muziekdienst. Er komt geen gratis versie zoals bij Spotify waarbij gebruikers reclames krijgen te horen, wel is er een proefperiode van 30 dagen.