ARM presenteert zeer zuinige Cortex A35-core voor wearables

ARM heeft een nieuwe Cortex A35-core gepresenteerd die ervoor moet zorgen dat wearables, zoals smartwatches, straks langer meegaan op een volle acculading. De nieuwe Cortex A35 is namelijk een heel stuk energiezuiniger dan de Cortex A7 die nu in veel smartwatches wordt gebruikt.

ARM heeft met de nieuwe Cortex A35 de nieuwe standaard core voor smartwatches gepresenteerd, veel fabrikanten zouden inmiddels al licenties hebben afgenomen voor deze nieuwe core. De Cortex A35 is in tegenstelling tot de Cortex A7 ook een 64bit-core. De prestaties van deze core zijn ongeveer gelijkwaardig aan die van de Cortex A7, maar dus wel een stuk energiezuiniger. De meeste smartwatches maken gebruik van de Snapdragon 400 van Qualcomm en deze beschikt over vier Cortex A7-cores. De smartwatches die in 2016 uitkomen zullen waarschijnlijk beschikken over de nieuwe Cortex A35.

De Cortex A35 is volgens ARM overigens niet alleen geschikt voor wearables, ook voor big.Little-configuraties kan deze core zeer handig zijn. Zo kan de Cortex A35 lichte taken eenvoudig afhandelen terwijl er voor zwaardere taken gecombineerd kan worden met een Cortex A72 of Cortex A53. Het zou zelfs met beide kunnen in een zogenaamd tri-cluster.

ARM maakte verder bekend dat het nog meer extreem zuinige cores in ontwikkeling heeft die later beschikbaar zullen komen. De strijd om het energieverbruik verder terug te dringen is nog niet ten einde en zolang er geen nieuwe accutechnologie beschikbaar komt zal die ook noodzakelijk blijven.

ARM produceert zelf geen chips, maar ontwerpt ze wel en verstrekt deze vervolgens onder licentie aan andere bedrijven. De chips van ARM zijn te vinden in alle mobiele apparaten en enorm veel bedrijven hebben licenties op deze chips. De chips van Apple, HiSilicon, MediaTek, Qualcomm en Samsung zijn in de basis allemaal ARM-chips maar vaak nog wel aangepast en verbeterd door deze merken. De grootste concurrent van ARM is Intel, maar dat bedrijf weet tot op heden weinig potten te breken op de mobiele markt.