1 min

Volgens een onderzoek van Telecompaper, gedaan onder 2900 Nederlanders, werd muziekdienst Spotify in 2015 door ruim eenderde van alle Nederlanders gebruikt. Dat komt neer op meer dan 5 miljoen gebruikers in ons land.

Het is onduidelijk hoeveel van de gebruikers betalen voor hun Spotify-abonnement. Spotify verdient nauwelijks aan gebruikers met een gratis abonnement. Zij krijgen reclame voorgeschoteld, maar de inkomsten daaruit vallen in het niet bij de inkomsten vanuit betaalde abonnementen. Betalende gebruikers mogen het zonder reclame doen en krijgen ook andere functionaliteiten.


Na Spotify is Soundcloud met 11 procent de meest gebruikte dienst om muziek te streamen, het gebruik van deze dienst is eveneens gratis. Hierna volgen Apple Music (6 procent), Deezer (5 procent), Napster (5 procent) en Rdio (2 procent). Rdio is overigens onlangs opgeheven na een overname door Pandora.

Volgens het onderzoek is Spotify niet alleen de meest gebruikte dienst, maar ook de meest bekende. Slechts 8 procent van de ondervraagden is niet bekend met Spotify. Apple Music volgt met 20 procent, Soundcloud is bij 26 procent van de mensen niet bekend.