, ,

Meer dan voetbal

Het moge duidelijk zijn dat er geen uitgebreid verhaal in deze game aanwezig is. FIFA is voetbal en voetbal is een spel dat al jaren op dezelfde manier gespeeld wordt. Dit betekent niet dat je slechts beperkt bent tot het spelen van wedstrijden. De bekende managermodus waarin je carrière kan maken door als beginnend trainer door te groeien naar de top is uiteraard aanwezig. Noemenswaardig hierbij is de betere implementatie van scouting over een wereldwijd transfernetwerk.

Wanneer je een scout op pad stuurt, wordt op het startscherm de progressie bijgehouden en zie je na verloop van tijd de statistieken verschijnen, zodat je makkelijk kan kiezen wie te kopen. Daarnaast is het voor het eerst mogelijk om met een vriend samen tegen twee andere spelers online gedurende een seizoen uit te vechten wie het beste is, of gewoon elf tegen elf, wat in eerdere edities natuurlijk al wel beschikbaar was.

De grootste goudmijn heeft EA misschien nog wel in handen met FIFA Ultimate Team (FUT). Je kent ze misschien nog wel: de voetbalkaartjes van vroeger. Snel even naar de winkel om een pakje te kopen en hopen dat er een bekende speler in zit. EA heeft hier nu al een aantal jaren succes mee. Door online pakjes spelers te verkopen waarna gamers hiermee een eigen team samen kunnen stellen en het online moeten opnemen tegen anderen. Een belangrijk element hierbij is ook de teamgeest. Iedere speler heeft uiteraard zijn favoriete positie, wanneer je hem ergens anders positioneert zal het team minder goed functioneren. Hierbij speelt ook de nationaliteit, competitie en club een rol, dit heeft allemaal invloed op de klik tussen de spelers onderling.

Ik kijk tegenwoordig niet meer verbaasd op als ik van iemand hoor dat hij er al honderden euro’s in heeft gestoken. Deze spelmodus krijgt dan ook steeds meer aandacht van moneyloving EA, maar gelukkig is het ook mogelijk om hiervan te genieten zonder erin te hoeven investeren. Slim spelen en geduld is hierbij wel van belang. Een leuk extraatje voor Xbox 360-gamers is de toevoeging van FIFA 14 Legends waarin, zoals de naam al zegt, legendarische spelers beschikbaar zijn. Het gaat dan om spelers als Bergkamp, Gullit, Pelé en mijn persoonlijke favoriet; Ljungberg. Al deze spelers kan je samen laten spelen met helden van nu.