Review: 99 Bricks Wizard Academy

Zoals iedereen wel weet, heeft elke tovenaar zijn eigen toren nodig. Met 99 Bricks Wizard Academy ga jij als aspirant-tovenaar aan de slag met het bouwen van zo’n toren en dan wel in de stijl van Tetris. De Nederlandse ontwikkelaar WeirdBeard heeft dat alom bekende concept aangevuld met een aantal eigen ingevingen, wat resulteert in een bijzonder leuk én verslavend eindproduct.

99 Bricks Wizard Academy is voor 2,69 euro te koop in de App Store. Een versie voor Android en Windows Phone is op komst.

99 Bricks Wizard Academy vangt aan met een tutorial waarin je de beginselen en de besturing van het spel doorloopt. Dat is allemaal redelijk eenvoudig en logisch. De oppertovenaar ziet het wel in je zitten en legt je maar wat graag uit hoe je een mooie toren kunt bouwen. Hoe hoger de toren, hoe meer munten je krijgt en hoe beter de prestatie natuurlijk is.

Ook zijn er verschillende doelen, zoals het behalen van een bepaalde hoogte van de toren. Er zijn echter kapers op de kust. Als de oppertovenaar na zijn uitleg uit het zicht verdwijnt, komen andere tovenaars je af en toe even lekker pesten. Zij hebben geen trek in meer concurrentie en proberen je te dwarsbomen door je bouwblokken te betoveren, wat het bouwproces bemoeilijkt.

Het Tetris-concept is de basis van 99 Bricks Wizard Academy: WeirdBeard hanteert exact dezelfde vormen als het wereldberoemde Russische spelletje. Maar, in tegenstelling tot bij Tetris hebben de blokken hun eigen gewicht, waardoor ze na plaatsing kunnen vallen door toedoen van de zwaartekracht. Je moet zodoende goed bedenken waar je elk blok positioneert en kan dus niet naar hartelust gaan stapelen, want voor je het weet helt de toren over en dondert de hele constructie in elkaar. Hierdoor gaat de hele constructie na verloop van tijd ook kantelen, wat het bouwen van je toren flink bemoeilijkt. Dat geeft 99 Bricks een uitdagend element.

Dan zijn er nog de tovenaars die ik al even aanhaalde. Die zijn meestal lastig omdat ze je bouwstenen betoveren. Zo laten ze je blokken bijvoorbeeld extra snel vallen, worden de blokken veel groter gemaakt of worden ze glibberig doordat ze bevroren worden. Zelf kan je echter ook wat terugdoen, omdat je power-ups hebt die je tijdens het spelen oppakt. Zo kan je je toren verstevigen met een nieuwe basis waarvandaan je weer kan opbouwen, of kun je een ongewenste bouwsteen omtoveren.

Het komt natuurlijk voor dat er eens een blokje niet goed past of niet goed geplaatst is en daardoor naar beneden valt. Als dat te vaak gebeurt, ben je af en moet je je toren afmaken met een topstuk. Dan wordt getoond hoe hoog je toren was en kan je het eindresultaat desgewenst delen op Facebook en Twitter. Ook krijg je een aantal munten, afhankelijk van hoe goed je gepresteerd hebt. Met bepaalde power-ups kan je je toren ook meer waarde geven, door blokken van materiaal te laten veranderen. Met de munten kan je je power-ups verbeteren, ook kan je een nieuwe toverstaf kopen of je uiterlijk aanpassen.

Door het behalen van de vooraf vastgestelde doelen kan je in elk level een diploma binnenslepen. In totaal zijn er vijf levels waarin een heel scala aan doelen beschikbaar is. Als je de basisdoelen hebt behaald kan je ook nog opgaan voor een diploma voor gevorderden. In het zesde level mag je proberen een zo hoog mogelijke toren te bouwen, om je score vervolgens te vergelijken met die van je vrienden in Game Center.

Er is in mijn ogen wel één flink minpunt aan 99 Bricks Wizard Academy: er is geen synchronisatie met iCloud. Dat betekent dat je je voortgang niet over verschillende apparaten kunt synchroniseren, heb je dus twee iOS-apparaten, dan kan je niet op het ene apparaat verdergaan met de voortgang die je op het andere apparaat al hebt behaald: je begint volledig opnieuw. Desgevraagd geeft WeirdBeard wel aan dat integratie van iCloud-synchronisatie in de planning staat.

Op naar het eindoordeel van 99 Bricks Wizard Academy!