Pogo, casual en meer-stuff

Het spel heet niet voor niets Pogo Island. Daarmee wordt natuurlijk gerefereerd naar de website Pogo.com. Met de Tokens die je in de game kunt verdienen door challenges te spelen en af en toe de jackpot te laten vallen, kun je weer dagelijkse prijzen winnen. En dat is iets wat wij Nederlanders heel erg leuk vinden. Oh ja, en ook nog even iets over de multiplayer, graphics en muziek.

De Tokens

Ik heb het gedurende de de hele review al gehad over ‘de Tokens’. De Tokens kun je dus zoals gezegd verdienen in de game. Dit is bijvoorbeeld leuk als je een Pogo verslaafde bent, maar iemand die nooit op die website komt, zoals ik, zal het allemaal een worst wezen. Met de Tokens kun je meedoen aan de dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse prijstrekkingen van EA. Waarbij je bij de dagelijkse trekking 50 dollar kunt winnen, en bij de maandelijkse trekking 1.000 dollar.

Om de Tokens over te zetten naar je Pogo.com account moet je natuurlijk een verbinding met het internet hebben. Dit kan via een Hotspot, draadloos netwerk of via de Nintendo Wi-Fi USB-connector. Ik had inmiddels al een boel Tokens verzamelt en wilde ze gaan overzetten. Helaas lukte dit niet omdat Nintendo nog geen Windows Vista ondersteunt, waar ik normaal gebruik van maak. Nintendo heeft overigens wel beterschap belooft en werkt aan Vista-drivers.

Het hi-tech Nintendo DS apparaat biedt ook online mogelijkheden. Helaas maakt Pogo Island daar geen optimaal gebruik van. Je kunt weliswaar met twee Nintendo DS’en Word Whomp doen, maar daar houdt het ook meteen mee op. Je kunt alleen nog maar een demo versie verzenden naar iemand die het spel niet heeft. Waar wel aan gedacht is, is een doorgeef multiplayer modus. Het is de bedoeling omstebeurt de DS door te geven om zo te spelen. Hier kun je wel alle vijf minigames doen.

Casual-stuff

De moeilijkheidsgraad in deze game ligt heel erg laag. Haal je een challenge niet? Geen probleem, dan maar geen Tokens, je mag gewoon zelf kiezen welk spelletje je dan wilt spelen. Nu kan ik begrijpen dat EA deze game aan zoveel mogelijk mensen aan de man wil brengen, maar ze hadden toch wel enige uitdaging in het spel kunnen stoppen? De Hint functie bij Word Whomp hadden de developers bijvoorbeeld weg kunnen laten, of een tijdslimiet bij Phlinx? Of misschien wel een gameover feature? Het had het allemaal nét wat spannender gemaakt.

Maar waarom heeft EA het dan zo makkelijk gemaakt? Wilden ze dat kinderen van tien jaar dit spelletje gingen spelen? Wat zouden die dan moeten met de Tokens die je kunt verdienen? Laat staan het onspeelbaare Word Whomp, laat staan dat ze überhaupt Engels spreken. Nee EA, dit hebben jullie toch helemaal verkeerd ingeschat.

Graphics en Muziek

De graphics in het spel zijn niet geweldig. Er is geprobeerd om een eigen stijltje over de game te leggen die me niet bevalt. Het is gewoon een kwestie van smaak, denk ik. Hoe dan ook, hier valt niets speciaals te melden. Dan is er nog het geluid. Elke minigame heeft zijn eigen muziek, zo ook het menu. De eerste keer zul je dat liedje van het menu wel aardig vinden, de tweede keer misschien ook nog, de derde en vierde keer ook nog zelfs. Maar nee, die vijfde keer begint het je strot uit te hangen. Het is gruwelijk irritant!