,

De mogelijkheden

Zoals tegenwoordig standaard kent ook SimCity DS een aantal spelmodi. Het zijn er echter niet veel, zoals je hieronder kunt lezen.

Tutorial

In de tutorialmodus wordt je wegwijs gemaakt in de menu’s en mogelijkheden van SimCity DS. De tutorialmode is opgedeeld in een vijftiental onderdelen die je kennis laten maken met de verschillende facetten van het spel. Ook voor gevorderde SimCity spelers is het wel interessant om deze vijftien onderdelen te doorlopen, omdat de DS versie op best wel een aantal punten verschilt met SimCity 3000 voor de PC. Meer daarover echter straks in deze review.

Museum

In het museum kun je alle gebouwen bekijken die er beschikbaar zijn in SimCity DS. Je moet alle gebouwen vrijspelen, dus ook de gebouwen die je inwoners zelf neerzetten en waar je dus maar in beperkte mate invloed op kan uitoefenen. Behalve de gebouwen zijn er ook nog monumenten, dat zijn bekende gebouwen zoals de Taj Mahal, het Witte Huis, de Eifeltoren en dergelijke. Het is mij niet duidelijk geworden hoe en of je deze monumenten vrij kunt spelen, maar in het Museum kun je ze wel unlocken door een wachtwoord op te geven. Deze wachtwoorden zijn op het internet te vinden en sommige online winkels leverden exclusief een code mee bij aanschaf van het spel. Overigens zijn deze ‘exclusieve’ codes nu ook op het internet te vinden.

Een standaard flatgebouw
En een monument

Postkantoor

In het Postkantoor is het mogelijk om post van andere SimCity DS spelers te ontvangen en belangrijke gebouwen uit te wisselen. Deze modus wordt pas geactiveerd als je tijdens een spelletje het postkantoor hebt vrijgespeeld.

Red de stad

Deze modus is de bekende scenariomodus die ook te vinden is in de latere SimCity spellen op de PC. De speler krijgt een stad voorgeschoteld, waar net een ramp is gebeurd of een groot probleem speelt. De bedoeling is om de stad weer op poten te krijgen, bijvoorbeeld met een beperkt budget of binnen een bepaalde tijd. In tegenstelling tot de PC versie zijn de scenario’s niet ontleed aan echte gebeurtenissen.

In de red een stad modus moet je….. een stad redden!

Bouw een stad

De hoofmodus van het spel is Bouw een stad. Zoals de titel al doet vermoeden is het de bedoeling om een stad te bouwen, helemaal vanaf nul. Er zijn verschilende gebieden te selecteren, waarbij het eenvoudigste gebied helemaal geen water bevat en waar je 100.000 dollar krijgt, tot gebieden met veel water en een lage bankrekening.

Meest teleurstellende aan deze modus is het feit dat je op de DS kaart maar één stad tegelijkertijd kunt opslaan. Als iemand anders dus even een spelletje wil doen, dan moet jouw stad gewist worden, of die persoon moet verder met jouw savegame. Vrij onhandig dus.