4min

Tags in dit artikel

,

Hoe het ooit begon

Het begin…


Hadden we het in de review van Theme Park DS al over een remake van een klassieker, in dit geval is daar alleen maar meer sprake van. De begindagen van SimCity liggen in het jaar 1985. Gameontwikkelaar Will Wright was verantwoordelijk voor het spel, maar zag pas in 1989 kans om het spel uit te laten geven door Brøderbund en Maxis. Het spel kwam eerst uit voor de Macintosh en Amiga, maar al snel volgde een port voor de IMB PC en Commodore 64. Het spel bleek al gauw een enorm succes door de vrijheid en keuzemogelijkheden die het de speler in de rol van burgemeester gaf. Het spel kreeg dan ook lovende kritieken en diverse onderscheidingen.

Een screenshot van SimCity voor de Mac
Een screenshot van SimCity voor de PC

Het vervolg…


In 1993 volgde het tweede deel in de SimCity serie, getiteld SimCity 2000. Dit keer maakte het spel gebruik van een isometrisch standpunt, in tegenstelling tot het platte top-down aanzicht van het origineel. Het spel bracht vele nieuwe gebouwen, transportmogelijkheden en de beruchte arcologies, vreemde gebouwen die complete steden op zich zijn. Behalve de nieuwe bouwmogelijkheden bracht deze versie ook meer diepgaande financiële mogelijkheden en een ondergrondse bouwlaag voor leidingen en metrotunnels. Alhoewel SimCity 2000 in eerste instantie op de PC en Macintosh uitkwam, volgden later ports voor vele platforms, waaronder de Nintendo 64 en PlayStation 2.


Een screenshot van SimCity 2000

En daarna…


Omdat ook Simcity 2000 een flink succes bleek kon een tweede opvolger niet lang op zich laten wachten en in 1999 kwam SimCity 3000 op de markt. Ten opzichte van de 2000 versie waren er weer significante veranderingen doorgevoerd. Vooral op het gebied van graphics en de vormgeving van het landschap was er verschil te zien. Andere toevoegingen betroffen de introductie van afval(behandeling), boerderijen, meer verschillende niveaus van bebouwing en de mogelijkheid tot het sluiten van verschillende soorten deals met buursteden. Een ander aspect was de toevoeging van zeven adviseurs voor verschillende beleidsgebieden en burgers die te pas en te onpas bepaalde verzoeken indienden.


Een screenshot van SimCity 3000

En vervolgens…


Weer vier jaar later, in 2003, volgde er weer een nieuwe SimCity. Dit keer geen grote getallen, maar gewoon SimCity 4. Belangrijkste verandering in deze versie was de introductie van regio’s. Dit keer kreeg de speler de mogelijkheid om verschillende steden in regio’s te bouwen, waarbij de steden in grootte kunnen variëren. Ook het sluiten van deals met buursteden werd uitgediept, mede vanwege het feit dat de speler dus zelf de buursteden kan beheren. Andere grote verandering betrof de mogelijkheid om het land naar eigen wens vorm te geven. Ook was er de mogelijkheid om eigen Simfiguren te plaatsen in de stad, zodat deze als informanten belangrijke feedback over de stad konden geven. Deze figuurtjes konden ook geïmporteerd worden vanuit The Sims.


Een screenshot van SimCity 4

The Sims?


Ja The Sims. Het enorme succes van SimCity was voor de ontwikkelaars een reden om allerlei andere spellen met het woord Sim erin te ontwikkelen. Een kleine bloemlezing van uitgebrachte Simtitels: SimEarth, SimIsle, SimFarm, SimSafari, SimCopter, SimTower, SimTown, SimAnt, SimLife en dan hebben we nog niet eens alle titels gehad. Meest succesvolle Simtitel en waarschijnlijk ook de meestbekende bij de jongere lezers is The Sims. Het eerste deel van dit spel kwam in 2000 uit, dus nog voor de release van SimCity 4. Dit spel, eveneens van de hand van Will Wright, introduceerde een SimCity op Microniveau. De bedoeling in The Sims is om een virtuele familie te begeleiden in het dagelijks leven, zowel in het bouwen van hun huis als in het uitvoeren van taken als eten, slapen en douchen.


Een screenshot van het Seizoenen uitbreidingspakket voor The Sims 2

The Sims 2 volgde in 2004 en was eveneens een enorm succes. Zelfs zo’n succes dat er tegenwoordig nog steeds uitbreidingspakketten voor het spel uitgebracht worden. In totaal verschenen er voor The Sims zeven uitbreidingspakketten en tot op heden zijn er voor The Sims 2 elf uitbreidingspakketten en itempakketten verschenen. The Sims 3 en een vervolg op SimCity 4 zitten momenteel in de pijplijn zo heeft Electronic Arts laten weten.

En dus nu ook voor de DS…


Ja, inderdaad, SimCity heeft ook zijn weg gevonden naar de Nintendo DS. Langzamerhand beginnen er wat simulatiespellen naar het platform te komen, maar de beperking in de grootte van de spellen maakt het wel een uitdaging voor ontwikkelaars om genoeg diepgang in de spellen te houden. SimCity DS is dan ook een afgeslankte versie van SimCity 3000 en heeft derhalve ongeveer dezelfde features en mogelijkheden als het origineel. Welke dat zijn lees je op de volgende pagina’s.


Het packshot van SimCity DS