4min

Tags in dit artikel

,

Beheer een stad

Budgetbewaking


Zonder geld geen stad en daarom is het zaak je budget in de gaten te houden. En zoals met de meeste boekhoudingen gaat zijn er inkomsten en uitgaven. Voor wat betreft de inkomsten ben je voor het grootste deel afhankelijk van belastingen die je heft. Je kunt per gebiedssoort bepalen hoe hoog de belasting is. Hoge belastingen remmen echter de groei van een sector, dus het is belangrijk daar goed mee om te gaan. Een andere mogelijkheid is het sluiten van deals, daarover echter straks meer.


Je kunt niet meer uitgeven dan je hebt

Het uitgavenvenster is natuurlijk een stuk groter, omdat er veel verschillende aspecten zijn waar geld aan uitgegeven moet worden. Wegen, onderwijs, hulpdiensten en onderzoek, een aantal onderdelen waar je geld aan moet uitgeven. Ook hier kun je bepalen hoeveel je uitgeeft aan elk onderdeel, maar flinke besparing zorgen ervoor dat de hulpdiensten minder goed hun werk doen, of de kinderen van je inwoners niet echt lekker presteren op school.

Deals


De introductie van deals in SimCity 3000 heeft ook zijn weg gevonden naar de DS versie. Wederom is het mogelijk om bepaalde overeenkomsten te sluiten met buursteden. Deals kunnen totstandkomen als je bijvoorbeeld een weg of een stroomleiding tot aan de rand van je stad hebt gebouwd. Als je bijvoorbeeld genoeg stroom hebt, dan is de kans groot dat buursteden bij je aan komen kloppen om dat overschot van je af te nemen. Dat levert weer geld op.

Andersom is het ook mogelijk om een deal te sluiten die je geld kost. Zo is het mogelijk om een buurstad in te schakelen voor de verwerking van jouw afval. Als je veel afval hebt komt er vanzelf een aanbod van een buurstad.

Data & Grafieken


Om jezelf goed op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen in je stad is er een scherm waarin allerlei data te zien is. Zo kun je de kwaliteit van bepaalde gebieden bekijken en eventueel verhogen, de misdaadcijfers bekijken, bekijken of alle gebieden voorzien zijn van stroom en water en wat de landwaarde per gebied is. Met deze gegevens kun je de juiste keuzes maken, mits je ze natuurlijk juist interpreteert.

Het grafiekenscherm geeft op dezelfde gebied een grafiekje over een bepaalde tijdsspanne. Alleen nuttig als je van statistieken houdt en wilt kijken of de acties die je genomen hebt de verwachte uitwerking hebben gehad.

Rampen


Zo nu en dan worden je steden getroffen door rampen. Dat kan variëren van een klein brandje tot een explosie van je energiecentrale en een aardbeving. Na een grote ramp kost het behoorlijk veel moeite om je stad weer op te bouwen. Vaak is er geen energievoorziening meer, waardoor mensen wegtrekken uit je stad en je inkomsten afnemen. Je stad saneren en beetje bij beetje opbouwen is dan vaak de enige mogelijkheid. Grappige feature is trouwens de manier waarop je branden moet bestrijden in SimCity DS. Dat doe je namelijk door naar je brand te gaan en vervolgens in de microfoon van de DS te blazen. Zo kun je het vuur uitblazen.


Rampen zijn er in allerlei soorten en maten

Minigames


Een andere feature die speciaal voor de DS versie van SimCity is gemaakt zijn de minigames. Ik ben er twee tegengekomen, maar wellicht zijn er meer. Soms komt de kerstman je stad bezoeken. Je ziet hem dan over je stad vliegen en de bedoeling is dat je met je stylus zo vaak en snel mogelijk op de kerstman tikt, hij laat dan cadeautjes vallen. Hiermee kan je geld verdienen voor je stadskas. Een andere minigame is een vuurwerkshow die je bewoners voor je organiseren. De pijlen worden de lucht ingeschoten en je moet op tijd op ze tikken om ze te laten ontploffen. Als je ze allemaal laat ontploffen ontvang je een leuke bonus.

De minigames in eerste instantie beste grappig, maar gaan al snel vervelen en misstaan eigenlijk een beetje in een serieus spel als SimCity.

De adviseur


In plaats van meerdere adviseurs, zoals in de PC versie, heb je in SimCity DS maar één adviseur. Elke adviseur heeft echter wel zijn politieke voorkeuren. Zo is er bijvoorbeeld een robot die niet zoveel geeft om groen en een dame die juist veel om groen en onderwijs geeft. Aangezien de adviseurs dus enigszins ‘gekleurd’ zijn moet je goed nadenken of je hun advies wel wilt volgen.

De burgers


Behalve de adviseurs komen er zo nu en dan ook burgers bij je langs om je een verzoek of aanbod te doen. Zo is er een zakenvrouw die je zo nu en dan een deal met een buurstad aanbiedt, een oud vrouwtje die je vraagt om meer ziekenhuizen en een brandweerman die graag een stadion wil om in zijn vrije tijd heen te gaan. Als je een verzoek inwilligt of ingaat op een aanbod krijg je een schermpje waarop je een handtekening moet zetten. Dit heeft verder geen functie en bij de vijfde deal ben je al over op het zetten van een kruisje in plaats van je krabbel.