, , ,

Afgelopen week brachten Maxis en Electronic Arts het langverwachte SimCity uit. Dat hebben we geweten ook. Het was niet zozeer dat de game nu zó ongelofelijk goed is dat iedereen erover ging praten, nee, Maxis en EA hebben een monumentale fout gemaakt door kennelijk het aantal spelers te onderschatten, ondanks het uitbrengen van twee bètaversies. Daarnaast lijkt het me toch wel mogelijk om een goede inschatting te maken van het verwachte aantal spelers, gebaseerd op pre-orders en het aantal games dat je verscheept.

Maar goed, over de serverproblemen is al genoeg gezegd en het doet niets af aan de spelervaring van de game. Natuurlijk, als je de game niet kunt spelen, is dat simpelweg kut, maar het is tijdelijk en uiteindelijk heeft het niet veel effect op als je de game wel gewoon kunt spelen. Daarnaast heeft Maxis de situatie nu wel aardig onder controle, met voldoende servers, die af en toe nog offline worden gehaald voor onderhoud. Bovendien krijgen alle SimCity-spelers op 18 maart een gratis game vanwege de problemen, alhoewel het de vraag is of dat wat wordt natuurlijk.

We hebben er dus tien jaar op moeten wachten en ik heb persoonlijk de originele games niet uitgebreid gespeeld, dus ik zal geen vergelijking trekken met die spellen. Overigens kreeg ik vorige maand al de kans om even SimCity te spelen, in de vorm van de bèta die helaas elk uur werd gereset, waarna je weer opnieuw moest beginnen met je stad.

Waar het toen op neerkwam, was dat de game erg leuk is, maar dat die misschien wat te makkelijk is. Dat was iets wat uitgezocht zou moeten worden als we de uiteindelijke game in handen hebben. Gelukkig is dat nu gebeurd en heb ik afgelopen weekend veel tijd gestoken in SimCity en kan ik nu een oordeel vellen.

Op het moment vind je SimCity in de winkel voor zo’n 48 euro.