,

Presentatie

Het spel ziet er grafisch goed verzorgd uit. De omgevingen zijn erg mooi en passen prima in het reeds bestaande Halo-universum. Groene vlakten, futuristische steden, droge woestijnen, militaire basissen en sneeuwlandschappen zijn allemaal indrukwekkend vormgegeven en stralen sfeer uit. Ook de eenheden zijn prima ontworpen en passen bij de vloeiende vormen van de Covenant en de industriële look van de UNSC. Van dichtbij missen ze echter net wat meer detail en dat is wel jammer. Mooie is wel dat eenheden geleidelijk aan kapot gaan, zo breken er stukken af en gaan ze roken. Explosies, andere vuureffecten, lichten en rookeffecten zijn erg mooi, en het is bij elke veldslag genieten van de vele effecten in het scherm.

Sound

Één van de meest bekende features van de Halo serie is de muziek. De koren die de fantastische melodieën ondersteunen en je meeslepen in het verhaal voegden enorm veel toe aan het spel, niet voor niets is de soundtrack ook op CD te krijgen. Ook voor Halo Wars is er een koor ingehuurd en is er een soundtrack van maar liefst 25 nummers gemaakt. Wederom bestaat deze soundtrack uit meeslepende, opzwepende nummers, maar ook ontzettend mooie rustige nummers. Perfecte muziek om gewoon eens lekker op te zetten zonder de game, en de soundtrack is binnenkort dan ook op CD te krijgen.

De eenheden hebben over het algemeen de reeds bestaande geluiden. Het onmiskenbare motorgeluid van de Warthog, de machinegeweren van de Hornet en de plasmaschoten van de Banshee, ze zitten er allemaal in. Elke eenheid heeft nu ook zijn eigen stemmen en die zijn wel in orde, niets hoogstaands echter. Wat me wel tegenviel is de algemene (mannelijke) stem die je tijdens het bouwen op dingen wijst (te weinig grondstoffen, gebouw klaar etc.), die stem is echt heel "nep" en voelt heel erg ingesproken aan als je begrijpt wat ik bedoel. Maar dat is verder de enige stem die tegenvalt, de rest is prima in orde.

Limited Edition

Er is ook een speciale limited Edition verkrijgbaar van Halo Wars. Deze is zeker de moeite waard als je een fan bent, maar ook als je Halo 3 nog speelt, je krijgt namelijk het Mythic Map Pack er gratis bij.
Wat er allemaal bij zit:
  • Mythic Map Pack voor Halo 3.
  • Halo Wars: Genesis – Een graphic novel over de eerste oorlog met de Covenant.
  • Uniek voertuig in het spel: de Covenant Honor Guard Wraith.
  • Zes Leader cards – Kaarten met een beschrijving van de zes leiders in het spel, met een beschrijving van hun unieke vaardigheden.
  • Een Spirit of Fire patch – Het officiële embleem wat de bemanning van de Spirit of Fire draagt.
  • Steelcase verpakking met twee verschillende voorkanten.

Voor fans zijn deze extra’s zeer zeker de moeite waard, voor een kleine vijftien euro krijg je dit allemaal. Aangezien de Mythic Map pack al 800 Microsoft Points kost (omgerekend bijna tien euro) is het natuurlijk een superdeal.