3min

Tags in dit artikel

,

Gameplay & Multiplayer

Gameplay


De besturing werkt erg lekker, de camera bedien je met de twee analoge sticks en door je cursor op je doelwit te houden kun je met één druk op de knop je geselecteerde eenheden laten aanvallen. Het selecteren van eenheden gaat overigens erg makkelijk, druk op de linkerbumper om al je eenheden in het level te selecteren, of op de rechterbumper om alle eenheden in je beeld te selecteren. Eventueel kun je ook door de "A"-knop ingedrukt te houden een selectiecirkel maken, die alles wat hij aanraakt selecteert. Veel eenheden hebben een secundaire aanvalsmogelijkheid. Zo kunnen Marines granaten gooien, Warthogs vol op hun tegenstanders inrijden en Spartans voertuigen boarden. Een druk op de "Y"-knop is genoeg om deze actie uit te laten voeren.


Bouwen


Het bouwen van je basis gaat op een iets andere manier dan je gewend bent van de meeste RTS-games. Je bent niet vrij om gebouwen te plaatsen waar je wilt, maar je zit vast aan een aantal vaste plekken om je hoofdgebouw heen. Je begint standaard met een drietal plaatsen om je hoofdgebouw heen waar je de verschillende gebouwen kunt neerzetten, later kun je dit uitbreiden tot een vijftal en uiteindelijk een zevental plaatsen. Daarnaast kun je regelmatig een tweede basis starten op de kaart.

Het verzamelen van inkomsten gebeurt via een Supply Pad (UNSC) of Warehouse (Covenant), hier komt een constante stroom resources binnen en later kun je deze gebouwen upgraden zodat ze nog sneller inkomsten genereren. Upgrades voor eenheden maak je in de bijbehorende gebouwen, tenzij het algemene upgrades zijn, die maak je in een speciaal gebouw. Om je basis heen kun je een aantal turrets bouwen, die je ook nog eens kunt uitrusten met een specifieke anti-infanterie/voertuig/lucht upgrade. Het werkt allemaal erg makkelijk en houdt je basis overzichtelijk.

Missies


Wat mij erg positief opviel is de diversiteit tussen de missies. De ene missie ben je een basis aan het bouwen en je tegenstander aan het vernietigen, de andere missie moet je iets/iemand escorteren en weer een andere missie moet je een bepaalde tijd overleven. Geen enkele missie is hetzelfde, of lijkt ook maar op de vorige missie, iets wat in RTS-games toch niet heel vaak voorkomt. De standaard moeilijkheidsgraad waarmee je het spel begint is echt veel te makkelijk, ik kan je dan ook aanraden om direct op een hogere moeilijkheidsgraad te beginnen, zodat het wat uitdagender blijft. Minpunt is ook dat je tijdens de missies niet kunt opslaan, en er ook geen checkpoints zijn, waardoor je bij het niet behalen van een cruciaal doel weer helemaal opnieuw kunt beginnen.


Skirmish & Multiplayer


Zoals elke normale RTS-game bevat ook Halo Wars een Skirmish-modus. Lekker tegen de AI knokken op een map die jij wilt. Eventueel met bondgenoten, of alleen tegen meerdere tegenstanders, net wat je zelf wilt natuurlijk. Ook hier geldt dat je de AI wel op een hoger niveau mag instellen, want je kunt dit op het standaard niveau niet verliezen, zelfs als je even wat drinken gaat halen (zoals ik) is er niets ernstigs gebeurd met je basis. Je kiest in de multiplayer voor één van de drie leiders van elke factie, die ieder een aantal specifieke voordelen heeft, zo heeft elke leider een unieke eenheid, en een unieke upgrade/bonus, dit kan behoorlijk in jouw voordeel gaan werken als je die bonussen goed gebruikt.

Helaas is het op Xbox Live eigenlijk een kwestie van zo snel mogelijk je tegenstander belagen, en dat resulteert meestal in een infanterierush of een tankrush. Ook al zijn de eenheden specifiek goed tegen een andere eenhedensoort (voertuigen verslaan infanterie, infanterie verslaat vliegtuigen, vliegtuigen verslaan voertuigen), over het algemeen kun je met een aantal tanks iedereen aan. Mede door de simpele opzet van het spel duren de multiplayer-matches hierdoor nooit lang.