Review: Prototype

Het spel en de ervaring

Gameplay


Qua gameplay is het met Prototype dik in orde, het speelt allemaal behoorlijk lekker. Er zijn heel veel verschillende moves die je kunt maken met alle upgrades die je hebt en toch werkt het goed. Door middel van een menu kun je kiezen welke kracht je wil gebruiken, de omgeving om je heen gaat dan even in slow motion, doe je er te lang over dan gaat alles gewoon door en loop je de kans dat je flink te grazen genomen wordt.

Het freerunnen door de stad, wat een groot onderdeel is van Prototype, werkt ook erg lekker en snel. Als je het een paar keer hebt gedaan gaat het bijna automatisch. Hetzelfde geld voor het vermommen, je kunt bijna alle levende wezens in het spel ‘consumeren’, hierna zie je er hetzelfde uit als het slachtoffer. Zo kun je een soldaat ‘consumeren’ waardoor je zonder probleem de legerbasis in kunt lopen en even flink kunt huishouden. De ‘Viral detectors’ en ‘Supersoldiers’ kunnen je echter wel opmerken, evenals de ‘infected’. Als je een van je superkrachten gebruikt in het bijzijn van een soldaat zal deze zich afvragen wat er gebeurd en naar de plaats waar het gebeurde toe gaan. Als je geluk hebt merkt de soldaat niks en loopt hij door, met een beetje pech ben je de pineut en zul je of moeten vluchten of vechten.

Review: Prototype
Alex Mercer heeft ook de handige functie om op één slachtoffer te focussen, door de grote chaos die soms op je beeld verschijnt lukt dit niet altijd goed. Je schiet soms van het ene slachtoffer naar het andere omdat het te gevoelig is door de vele personen/mutanten die op het scherm te zien zijn. Het mikken is erg belangrijk als je gebruikt maakt van wapens, wat soms wel erg nuttig kan zijn. Tijdens het vliegen met de helikopter werkt het systeem erg goed, in de lucht is het veel makkelijker, omdat er minder te doen is in de lucht.

De voertuigen die je kunt besturen zijn helikopters en tanks, beide zijn erg goed bestuurbaar en kunnen goed van pas komen. Voor bepaalde missies moet je ze zelfs gebruiken, iets dat totaal niet storend is omdat ze zo lekker werken.

Quick time events, die de laatste tijd nogal populair in spellen zijn, zijn ook in Prototype aanwezig. Ze zijn echter van toegevoegde waarde, zo kun je door middel van een quick time event bijvoorbeeld een tank kapen of een aanval counteren. Ze zijn zo in het spel geplaatst zodat het lijkt dat jij nog wel de controle hebt. De vijanden, het leger en de zogenaamde ‘infected’ reageren redelijk goed op jouw acties, ondanks al de chaos in de stad weten ze jou toch te raken.

Review: Prototype