Inleiding en verhaallijn

Ontwikkeling

Prototype werd in 2007 door Sierra Entertainment officieel aangekondigd, het spel zou ontwikkeld worden door Radical Entertainment en uitgegeven worden door Sierra Entertainment. Het liep allemaal iets anders, maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen. Radical Entertainment heeft het spel ontwikkeld en het is uitgegeven door Activision.

Prototype speelt zich af in Manhattan, daarvoor heeft Radical Entertainment meer dan 20.000 foto’s van New York gemaakt om de game zo realistisch mogelijk te maken. Iets wat Radical Entertainment erg goed is gelukt overigens, Manhattan ziet er goed uit en is erg herkenbaar. De grote aantallen taxi’s op Times Square en de bekende wolkenkrabbers zijn allemaal aanwezig.

Verhaal

In het spel speel je Alex Mercer, je bevindt je in New York en je weet niet meer wie je bent. Langzaamaan kom je steeds meer over jezelf te weten. Je bent geïnfecteerd met een virus dat heerst in Manhattan. Door dat virus beschik je wel over superkrachten die erg handig kunnen zijn, zo kun je bijvoorbeeld mensen en andere geïnfecteerden ‘consumeren’. Het leger strijdt tegen de mutanten die door het virus zijn gemaakt, net als Alex Mercer zelf. Hierdoor kom je tussen de mutanten en het leger te staan, beide zullen je aanvallen en je zal met beide rekening moeten houden. Een prachtig verhaal dat zich uitstekend leent voor interessante plotwendingen.

Het verhaal van Prototype heeft veel potentie, jammer dat dit niet volledig benut is. Het verhaal is uiteindelijk nogal cliché en niet echt origineel verder zal ik het verhaal verder niet uitleggen, daarvoor moet je natuurlijk het spel maar spelen.

Prototype is een free roaming-spel, dat betekent dat er buiten het verhaal een hoop te beleven moet zijn in de stad. Dat is jammer genoeg niet het geval, er zijn wat side-missies die je kunt doen, door bijvoorbeeld binnen de tijd naar checkpoints te rennen of zo veel mogelijk ‘infected’ te vermoorden. Deze missies blijven echter niet lang interessant, je speelt ze een paar keer en gaat weer verder. Wel is het een zeer handige bron als je experience points (EP) nodig hebt. EP is het ‘geld’ van Protoype, hiermee kun je de krachten die je bezit upgraden en nieuwe moves kopen. Verder kun je natuurlijk ook in de stad lekker gaan klieren zonder een missie, en bijvoorbeeld een legerbasis of ‘hive’ vernietigen. Een ‘hive’ is de basis waar de mutanten vandaan komen, als je een van beide vernietigt krijg je een flinke EP bonus.

Ook zijn er verspreid door de stad 200 landmarks en 50 hints verstopt, deze ‘orbs’ kun je verzamelen. Door het verzamelen krijg je ook weer extra EP. Het is een toevoeging om de speelduur te verlengen, maar niet iets wat echt interessant is om lang te doen.