Introductie

Introductie


Op de E3 van 2008 kwam ontwikkelaar Zipper Interactive met een toch heel erg ambitieus plan, dat, mits goed uitgevoerd, voor een kleine revolutie binnen het genre van de first person shooters zou zorgen. Men wilde een shooter creëren die puur voor online multiplay geschikt zou zijn. Het bijzondere is echter dat in deze online matches tot wel 256 spelers tegelijkertijd de strijd met elkaar aan kunnen. De naam doet het spel eer aan: Massive Action Game, kortweg MAG.


Eerste indruk


MAG? LAG zul je bedoelen, was het eerste dat veel mensen, en mij ook, te binnenschoot toen dit nieuws hen ter ore kwam. Een woordgrap die makkelijk en veel gemaakt werd. De shooters die tot dan toe, en nu nog steeds, op de markt zijn, hebben met 32 spelers en minder al moeite. En zelfs als het allemaal vloeiend zou lopen, zouden deze 256 spelers op een beperkt stuk grond niet voor de totale chaos zorgen?
Nee, aldus Zipper Interactive. Het zou een tactische shooter worden, waarbij teamwork boven de ‘einzelgänger’ zou staan. Sterker nog, zonder teamwork zou winnen onmogelijk zijn.

Dit is natuurlijk iets wat de gemiddelde gamer al 100 keer gehoord heeft. Infinity Ward bijvoorbeeld wilde met Call of Duty: Modern Warfare 2 wat meer de tactische kant opgaan, maar ook hier was het verrassend genoeg nog steeds mogelijk om in je eentje de hele oppositie af te slachten. En toch, de hoop dat het wél goed zou uitpakken zat er bij mij stevig in, want de potentie voor een toptitel heeft het concept zeker.