6min

Squad & Squadleader

Centraal in MAG staat natuurlijk de squad en het squadleader zijn. Ieder team wordt opgedeeld in een aantal squads van acht man. De squadleader is de speler met het hoogste level en dus de meeste ervaring van de squad. Vier squads vormen weer een platoon, met een eigen platoonleader en de platoons vormen de company, het hele team.

De squadleader geeft aan wat het aan te vallen of verdedigen doel is, en wie wat moet doen. Ook kan een squadleader zijn privileges gebruiken. Deze houden in dat hij bijvoorbeeld een bombardement of UAV kan aanvragen, of spawntijdverlenging voor de tegenstander of spawntijdverkorting voor het eigen team kan aanvragen.

Met een goede leader is de wedstrijd dus al half gewonnen. Heeft de squad moeite met het passeren van een bepaalde weg, of het bereiken van een bunker, omdat er gewoonweg veel te veel tegenstanders staan? Vraag een bombardement aan en je hebt vrije doorgang. Het geeft echter lang niet altijd garantie voor winst. Als de squad niet goed oplet, niet op het juiste moment acties onderneemt, of met slecht teamwork aanvalt, dan zal het niet veel nut hebben.

Zo heb je soms een spel dat binnen vijf minuten gewonnen is door de aanvallers, terwijl andere aanvallende teams aan een half uur nog niet genoeg hebben. Rushen, zo snel mogelijk de objectives behalen, kan heel erg handig zijn in MAG, mits je het goed plant. Als je namelijk wordt teruggeslagen en de vijand repareert alle doelen, heb je tijd verloren en zul je helemaal opnieuw moeten beginnen.

Besturing

Toen ik begon met spelen wond ik me alleen maar op. Nog gewend aan Call of Duty: Modern Warfare 2, was ik ook aan MAG begonnen met de illusie dat je hier gewoon wel even door de map zou rennen, terwijl je links en rechts het vuur van de tegenstanders beantwoord. Dus niet. De gevoeligheid staat laag en zelfs toen ik hem op 100/100 had gezet kon je nauwelijks snel genoeg op vuur van tegenstanders aan je zijkanten reageren.

Hier is echter over nagedacht. De gameplay moest zo realistisch mogelijk worden. En als je in het echt van rechts beschoten wordt, dan ben je meestal ook te langzaam om jezelf nog te kunnen redden. Ook betekent dit dat je veel tactischer te werk moet gaan. Je kunt niet iedere hoek om rennen met de gedachte dat je toch snel genoeg je vizier op iemand gericht hebt, want dat heb je niet.

Sommigen hadden het al door: auto-aim bestaat niet in MAG. Naar mijn mening niet heel erg handig. Vooral als je tegelijkertijd loopt en schiet, of draait en schiet, mist het gros van de kogels dat je afvuurt. Toch betekent het feit dat er geen auto-aim is weer wel dat de lage gevoeligheid zin heeft. Zonder auto-aim en met een grote gevoeligheid zou het pas echt onmogelijk zijn om te schieten.

Je merkt dus ook tijdens het spelen dat er veel aandacht aan de realiteit besteed is. Na mijn driftbuien over de vijf deathstreaks die ik keer op keer maakte, ging ik nadenken over hoe het wél moest. Het antwoord is: tactisch en gecontroleerd.

Game modes

Bij MAG heb je keuze uit vier gamemodi. Ieder met zijn eigen doelen, zijn eigen aantal maximum spelers, maar ook zijn eigen maps. Het is dus niet zo dat je bij verschillende game modes eenzelfde map zult tegenkomen.

Suppression mode

In suppression mode moet je zoveel mogelijk tegenstanders doden voor de tegenstander dit doet. Beide teams hebben een puntenbalk die bovenaan het scherm staan. De balk van een team wordt kleiner naarmate er meer spelers van dit team gedood worden. Het team waarvan de balk als eerste leeg is verliest uiteraard. Het is samen met sabotage de "kleinste" game mode, met een maximum van 64 spelers. Ook is het een zeer handige game mode om te wennen aan de speelstijl van MAG, aangezien deze niet al te veel lijkt op dat wat er nu op de markt is.

Sabotage mode

Hierin moeten de aanvallers eerst twee doelen, A en B, overnemen, waarna een derde doel C wordt vrijgespeeld. Dit alles moet binnen 20 minuten gebeuren. Als een van de doelen overgenomen is, kan deze door het verdedigende team terug worden ingenomen. Als A en B tegelijkertijd ingenomen zijn, worden deze vergrendeld en wordt C geactiveerd. Het hele slagveld verschuift dan dus een stuk. Doel C moet door explosieven vernietigd worden. Sabotage is mijn persoonlijke favoriet, mede omdat het overzichtelijke maps zijn en er snelheid in zit.

Acquisition mode

In acquisition mode moet één team proberen twee wagens, de doelen, naar de eigen basis te krijgen. Het andere team probeert dit natuurlijk te voorkomen. Allereerst moeten hiervoor een aantal barrières worden vernietigd en kan het aanvallende team er ook voor kiezen om een aantal bunkers onklaar te maken, aangezien dit het geheel al weer heel wat makkelijker maakt. Dit doe je met 128 spelers, waarbij de teams van 64 spelers zijn opgesplitst in twee squads. De platoon leaders krijgen in deze game mode extra privileges, waardoor er een nog meer tactische strijd ontstaat.

Domination Mode

Dit is de grootste en belangrijkste mode in MAG. Samen met 127 andere spelers in je team ga je de strijd aan om je basis te verdedigen, of die van de vijand aan te vallen.

Hierbij wordt de scheiding in platoons pas echt duidelijk. De vier platoons vallen namelijk een heel ander deel van de basis aan. (of verdedigen een heel ander deel) Hierbij is de spreiding zo groot dat je de een helft van de map nooit zult zien in een match. Aangezien de afstanden zo groot zijn is het zaak dat alle platoons goed vechten. Het kan zijn dat jouw platoon het goed doet, maar als het andere platoon het slecht doet, kun je de wedstrijd alsnog verliezen, omdat de vijand dan via de andere kant kan oprukken.

Aanvallers moeten namelijk, gezien vanaf één kant, eerst de buitenste doelen vernietigen, de verbrandingstorens, waarna ze een extra laag doelen verkijgen, de koeltorens, die al dichter richting het hart van de basis liggen. Hierna worden de uiteindelijke doelen geactiveerd: A t/m F. Dit zijn de zes hoofddoelen. Naarmate er meer schade is aangericht in de basis worden er steeds meer doelen vrijgespeeld. Als deze doelen vernietigd zijn heeft het aanvallende team gewonnen, als dit binnen 30 minuten nog niet helemaal gebeurd is, hebben de verdedigers gewonnen.

Je begint met suppression mode, waarna de overige modi worden vrijgespeeld naarmate je level stijgt. Nadat je alle modi hebt vrijgespeeld krijg je nog een optie waarbij je automatisch in de game mode wordt gezet waar jouw factie je het meeste nodig heeft. Bij Raven is dit eigenlijk constant domination mode.

Training

Natuurlijk is er een groot aantal spelers dat eerst moet wennen aan de speelstijl in MAG. Hiervoor is er de training. Alleen of samen met anderen wordt de besturing en de basis van het spelen aan je uitgelegd.

Een heel irritant gegeven dat ik in een van de eerste matches die ik speelde tegenkwam, maar niet heel erg vaak voorkomt, is dat in sabotage mode, en in sommige anderen ook, de doorgang naar de spawnbasis van een team geblokkeerd is voor de tegenstander. Je zult een waarschuwing krijgen dat je een mijnenveld inloopt en na een paar stappen ook doodgaan. Dit is op zich een zeer goede beveiliging tegen spawnkilling, het doden van tegenstanders als deze net respawnen, maar als het verdedigende team de absolute overhand heeft zal het voor het aanvallende team onmogelijk zijn om deze "safe-zone" te verlaten. De zone zorgt ervoor dat de verdedigers niet verder kunnen oprukken en dus een onbreekbare linie opbouwen. Daardoor ontstaat er een soort loopgravenoorlog en kunnen de aanvallers niet over deze lijn stappen zonder gedood te worden. Daardoor wordt het voor beide kanten een zeer eentonig en saai spel waarin weinig actie is en iedereen eigenlijk gewoon wacht op het moment dat de timer op 0 staat. Gelukkig komt dit niet zo vaak voor.