3min

Factions en wapens

Factions


Voordat je begint moet je kiezen welke factie, of een van de andere zogenaamde private military companies (PMC’s), je wilt zijn. Hierbij heb je keus uit Valor, S.V.E.R. en Raven. Deze facties, die het best gezien kunnen worden als beveiligingsbedrijven, hebben langzamerhand het roer overgenomen van de staatslegers. Dit heeft twee redenen: ze zijn goedkoper en ze zijn overal en voor iedereen in te zetten. De verschillende facties voerden echter kleine aanvallen op elkaar uit, om de concurrentie uit de weg te ruimen, maar daardoor is een oorlog ontketend, de "Shadow War" is begonnen.

Na je keus kun je alleen nog maar van factie wisselen als je je personage volledig verwijdert en opnieuw begint. Oftewel, je verliest al je voortgang in het spel, een aspect dat ik jammer vind. Een aantal van de achievements zijn namelijk ook alleen met een bepaalde factie te verkrijgen. Als je dus de platinum throphy van MAG wilt krijgen zul je met alle facties opnieuw moeten beginnen, zonder behoud van je oude personage. Een ronduit irritante ‘of/of’ situatie.

De facties


Valor

Dit is de factie die het meest op de huidige legers lijkt. Soldaten die voor de glorie en het geld vechten, met redelijk goede wapens en tactisch inzicht. De soldaten komen vanuit Noord- en Midden-Amerika.

S.V.E.R.

Een redelijk arme factie. Dit uit zich in goedkopere wapens, veel roest en oude spullen. Je zou het bijna de rebellen noemen, met soldaten die deels getatoeëerd zijn en voor niets terugdeinzen. De soldaten komen vanuit het voormalige Oostblok.

Raven

De Europese en modernste factie. Gebruikt high-tech wapens, is zeer net en zeer tactisch. Dit is zelfs aan de basis te zien, waar alles netjes is opgeruimd, terwijl bij S.V.E.R. nodig een bezem door het kamp gehaald moet worden. Dit is ook de factie die ik in het begin gekozen heb. De factie speelt heel goed, hoewel het tactische aspect zeer afhangt van de squadleader die je hebt. Zo ben je soms geketend aan een squadleader die zijn privileges niet gebruikt, waardoor je al zo goed als verloren hebt. Daar kom ik later echter nog op terug.


Wapens en voertuigen


De wapens in MAG zijn afhankelijk van de factie die je kiest. Zoals al uitgelegd zal iedere factie voor andere wapens zorgen, elk met een ander gevoel. Toch zijn de verschillen niet zo groot als ik gehoopt had. Uiteindelijk zijn ze allemaal onder te verdelen in assault rifles, sniper rifles en LMG’s. Dit is jammer, aangezien de verschillen het spel nog wat meer diepte hadden gegeven.

De wapens kun je op verschillende manieren upgraden. Met ieder level dat je stijgt, krijg je een skill point. Deze kun je later aan upgrades en nieuwe wapens uitgeven. Door upgrades kun je bijvoorbeeld de nauwkeurigheid van je wapens wat omhoog halen, of de herlaadtijd verkorten. Ook kun je de skill points aan extra’s uitgeven zoals een medical aid kit waarmee je jezelf en anderen kunt helen, waarvoor je dan ook weer extra punten krijgt.


Verder zijn er een aantal voertuigen beschikbaar die je kunt besturen, waaronder humvee’s en lichte tanks. Bij de tanks moet je kiezen tussen rijden en schieten, beide is niet mogelijk. De koepel van de tank draait heel erg langzaam, waardoor hij onhandig is om mensen mee aan te vallen en meer bedoeld om bijvoorbeeld wegblokkeringen of poorten te vernietigen.

Ook zit er bovenop sommige bunkers een wapen. Die bedien je als je in de bunker zelf zit. Het is een zware mitrailleur die handig is om de tegenstander van je basis weg te houden.