4min

Tags in dit artikel

, , ,

Bugs…

Zoals al vermeld, SimCity is erg leuk. Maar, de spelervaring wordt helaas verminderd door nogal wat bugs in de game. De belangrijkste bug zit in het verkeer. Het verkeer maakt te pas en te onpas U-bochten, of blijft heel lang stilstaan zonder enige reden. Daarnaast is het heel irritant dat hulpdiensten geen voorrang krijgen in het verkeer.

Een file kan dan catastrofaal zijn voor je stad. De hulpdiensten kunnen er niet doorheen met als gevolg dat de stad afbrandt, mensen doodgaan of worden vermoord, met als gevolg dat je stad leegloopt, je geld kwijtraakt en uiteindelijk failliet gaat. Het gebeurt. Naast het feit dat hulpdiensten geen voorrang krijgen in het verkeer (dat gaat overigens niet opgelost worden door Maxis, zo heeft het al laten weten) is het ook zo dat de routes van de hulpdiensten en het OV te wensen over laten. Ze rijden enorm om, zoals onderstaand filmpje demonstreert.


Daarnaast zijn er bugs met casino’s die veel te veel verlies maken, met treinen die vol zitten met criminelen, met hoe blij bewoners zijn (wat maakt me blij: genoeg shoppers, wat maakt me niet blij: geen shoppers), met statistieken die niet kloppen – dit is een grote – waarbij maar eentiende van de stad een baan heeft, met de brandweer die bij een brand alle brandweerwagens naar de brand stuurt en nog wat kleine bugs zoals het treinstation dat niet met de weg wordt verbonden.

Ten slotte is er wat op te merken over de grootte van de maps. Elke map waarop je je stad bouwt, is altijd even groot. Ik vond dit echter niet zo’n nadeel. Het is misschien leuk om echt een überstad te bouwen, maar je huidige stad zal niet zomaar stoppen met groeien, en als je een stad zat bent, begin je gewoon een nieuwe.


Moeilijkheidsgraad


In de inleiding had ik er het al even over, namelijk dat in de bèta de angst bestond dat de game uiteindelijk misschien te makkelijk zou zijn. Dit is niet het geval, hoewel het per stad en speler zal verschillen hoe goed het zal gaan. Naast het feit dat de bugs soms roet in het eten gooien (ik had er niet altijd last van) en het afhankelijk van je specialisatie goed of slecht zal gaan, zal er op een gegeven ogenblik gewoon iets fout gaan. Er kan een ramp (onder andere een tornado, aardbeving of ufo) plaatsvinden, er is altijd wel íets te doen of iemand ontevreden en je stad kan altijd beter. Je zit dus niet altijd te vechten tegen faillisement, maar dat maakt niet uit en de game blijft erg leuk.

Regio’s


Een belangrijk onderdeel van de gameplay zijn de regio’s. In de echte wereld zijn steden natuurlijk ook niet afgezonderd van de rest van het land, zo ook niet in SimCity. Je zult dus een regio moeten kiezen waarin je je stad wilt gaan bouwen. Je kunt hiervoor een publieke regio kiezen, of een eigen (publieke of privé) regio aanmaken, waarbij de regio’s wat verschillen qua terrein en de hoeveelheid steden en Great Works die in een regio passen.

De steden in zo’n regio die met elkaar verbonden zijn (helaas zijn dat vaak niet alle steden) kunnen met elkaar samenwerken en resources uitwisselen. Zo kun je brandweer, politie en ambulances naar de andere stad sturen om deze te helpen. Ook kan je water kopen van de andere stad, evenals stroom en het afvoeren van riolering. Ten slotte is het zelfs mogelijk om aan een stad geld te doneren. Het is allemaal erg leuk en een goede manier om wat terug te verdienen en de game wat makkelijker te maken.


Overigens kunnen regio’s ook negatief werken: de criminelen in een stad naast jouw stad, zullen echt wel ook jouw stad even een bezoekje brengen en als er zich een spookstad in de regio bevindt, wat voor kan komen, dan zorgt dat ook voor problemen. Nadeel van die wisselwerking is bovendien dat de andere speler online moet zijn, wil het werken. Je zal dus niet altijd resources kunnen geven aan de ander.

Great Works zijn speciale werken buiten je stad, waarin je zwaar moet investeren, maar die uiteindelijk je stad naar een hoger niveau tillen doordat ze meer studenten of toeristen aantrekken, of de regio van meer stroom voorzien. Het is mogelijk om samen te werken aan een Great Works, zodat de lasten wat verdeeld worden. In totaal zijn er vier Great Works: je kunt de ruimte in, een zonnepaneelveld maken, een internationaal vliegveld aanleggen of een Arcology bouwen. Dat laatste is een soort hypermoderne stad.

Graphics en geluid


De graphics van SimCity ogen erg goed. Het is simpelweg een genot om naar je stad te kijken (mits je stad een beetje mooi is natuurlijk) en het niveau van detail is ongekend hoog. Hier en daar zijn er wat grafische glitches, vooral als je wegen bouwt die niet vlak zijn, maar dat is allemaal te vergeven. Het geluid in SimCity is eveneens goed. Het herhaalt zich soms misschien wat, maar het klinkt mooi en het wordt soms best episch.

Als je inzoomt krijg je de stad te zien. Een beetje jammer hieraan is dat je bijna altijd sirenes hoort, zelfs al zijn deze heel ver weg. Ook kun je op een gebouw klikken om te horen wat daarbinnen aan de gang is.

Table of contents