Original War van Altar Interactive

Het begint allemaal in het jaar 2004, Area51 heeft een één of andere machine ontdekt waarmee je in de tijd kan reizen. En jij als soldaat mag het één en ander gaan regelen en wel twee miljoen jaar terug in de tijd! De Russen hebben snode plannetjes met een bepaald goedje (erts) en het is jou taak om dat erts op te sporen en van Siberië naar Alaska te vervoeren, om het daar dan weer later te kunnen gebruiken voor het één of ander. Tsja het blinkt niet uit in duidelijkheid maar naarmate de game steeds verder vordert worden je snel al een boel dingen duidelijker.

In Original War kan je, je personage’s een persoonlijk tintje en naam geven. Elk personage heeft zijn eigen technieken en kunsten. Je hebt keus uit vier soorten namelijk: mechanic, engineer, soldier en scientist. De technieken kan je veranderen door in een gebouw te lopen dat je personage een andere techniek geeft. Zo kan je bijvoorbeeld van een soldier een engineer maken zodat je gebouwen van de vijand kan overnemen etc… Wat een nogal groot minpunt is, is dat enkel een soldier kan schieten en kan aanvallen. Bijvoorbeeld een mechanic is goed in het maken van spullen en bouwen van gebouwen, maar mocht hij worden aangevallen dan staat hij gewoon machteloos, en dit is gewoon een groot minpunt van de gameplay.

Original War kan je spelen in singleplayer mode (Campaign) en in een multiplayer mode. Heel het spel draait eigenlijk om de singleplayer mode. Je moet een kant kiezen, de Russen of de Amerikanen. Verder in het spel sta je soms voor een keuze, of je wel of niet een bepaalde kant opgaat, of je wel of niet een bepaald personage vermoord etc… mocht je een verkeerde keus gemaakt hebben kan dit tot gevolg hebben dat je het veld gewoonweg weer opnieuw moet beginnen, ook dit vind ik een triest minpunt! Je bent namelijk bijna altijd verplicht de goede keus te maken omdat je anders niet verder kan in het spel. Tijdens de Campaign krijg je opdrachten, soms van te voren, soms als je een eindje in het veld zit. Deze opdrachten dien je gewoonweg altijd goed te volbrengen, dus een extra dode of een verkeerde stap en je kan weer opnieuw beginnen. Nu loop ik de game niet af te kraken, helemaal niet want ik moet eerlijk zijn dat als je eenmaal met de game bent begonnen je hem niet zo snel meer loslaat, omdat het verhaal wat achter de game schuilt wel intresant is en je toch steeds verder probeert te komen!

Tijdens de game zal je in verschillende jaartallen terecht komen. Zoals eerder vermeld zelfs twee miljoen jaar geleden. In dit ruige landschap vind je dan ook sabeltand tijgers, aapmensen, dodo’s en andere bekende diersoorten. Dit geeft op zich wel een extra tintje aan de game. Het geluid en het beeld is erg verouderd. De achtergrond muziek is steeds hetzelfde (overigens wel een leuk deuntje) en word zo nu en dan eens ondersteund door wat speciale effecten als er wat gebeurd. de schietgeluiden zijn gewoon altijd hetzelfde, en als je bijvoorbeeld een vrouw ergens naartoe verplaatst en ze reageert erop kan het best zijn dat je een mannenstem hoort en omgedraaid. de conversatie’s die je in Original War voert zijn gewoonweg niet meer van deze tijd! Je ziet een venstertje met daarin een stripfiguurtje dat tegen je praat, dit kan gewoon echt niet meer.

Ik zal het verhaal niet verklappen voor degene die de game van plan zijn te gaan aanschaffen, maar een erg leuk en goed in elkaar verhaal is het wel! De game heeft op zich wel iets, ondanks de gameplay gewoonweg verouderd is en niet meer van deze tijd is. op een één of andere manier weet het je toch vast te grijpen om toch weer verder te spelen. Deze game is een aanrader voor iedereen die van strategie games houd. De mensen die hier niet van houden kunnen deze game beter niet aanschaffen omdat de gameplay en de graphics gewoonweg niet meer kunnen.

Voor meer info omtrent Original War kan je terecht op de: officiele site.

Een Demo kan je hier vinden (95 MB)

En we bedanken Altart Interactive voor het toesturen van deze game!