De SwanCrystal van Bandai

Van Lik-Sang kregen wij een SwanCrystal opgestuurd. Dit apparaatje is door Bandai vervaardicht en enkel in Japan en omstreken te verkrijgen. De SwanCrystal is de derde op één volgende serie van de WonderSwan. De eerste WonderSwan was net zoals een Gameboy monochroom. Je kent het wel van die raar groen/grijsachtige kleuren. Hierna kwam de opvolger de WonderSwan Color, deze had wat meer opties en zoals de naam al doet vermoeden was het beeld dit maal in kleur. De nieuwste telg is de SwanCrystal, deze heeft een beter TFT schermpje en deze is nog eens iets groter dan de WonderSwan Color. Wij mochten een speciale editie testen namelijk de SwamCrystal Clear Blue. Zoals de naam al zegt is de SwanCrystal in een blauw en tevens doorzichtig plastic omhulsel gegoten zodat je het binnenwerk van het apparaatje kan aanschouwen! Normaal word de SwanCrystal geleverd in de kleuren Blue Violet en Wine Red, je kan dan niet door het plastic kijken.

Zoals er al in de intro stond, je kan de SwanCrystal niet zomaar bij een speelgoedzaak aanschaffen. Je zal de SwanCrystal moeten laten overkomen vanuit Japan of Hongkong waar de SwanCrystal een geduchte concurrent is voor de Gameboy Advanced. Het minder leuke punt zijn de verzendkosten. Als je binnen een dag of twee/drie het spul in huis wil hebben zal je tegen de twintig euro aanlopen enkel al aan verzendkosten. Mocht je geen haast hebben en een week of twee kunnen wachten dan ben je een kleine vijf euro kwijt! Daar tegenover staat wel dat de SwanCrystal nog niet eens de helft van wat de Gameboy Advance kost! Wij hebben de SwanCrystal samen met het spel OnePiece gekregen. OnePiece is in Japan en omstreken een ware hype en dit komt allemaal door de tv serie. In Japan kan je echt alles over deze actie helden kopen, of het nu gaat om kleding, kaarten, sticker, spellen en andere merchandiser je kan het zo gek niet verzinnen of het is er wel! OnePiece is een vechtspel dus zodoende konden we eens alles uit de SwanCrystal halen.

De SwanCrystal heeft rechtsboven een klein mono speakertje dat voldoende geluid produceert zodat je alles goed kan horen, zelfs in de auto of trein. Rechts onderaan vinden we twee knopjes genaamd A en de B knop. Deze knoppen worden vooral gebruikt voor een actie, zoals: springen, slaan, schieten etc… Onderaan in het midden vinden we een drietal kleine knopjes waarvan er één ovaal is en een gele kleur heeft. Dit is de powerknop en hiermee zet je dan ook de SwanCrystal aan of uit. Naast de powerknop (naar rechts) vinden we nog de startknop en de soundknop. De startknop weet iedereen wel waarvoor deze dient en de soundknop is eigenlijk niets anders dan een volume regelaar. Je kunt het geluid in vier stappen zetten van luid naar helemaal uit. Dit knopje zit er in plaats van een schijwieltje zoals bij de gameboy het geval is. Dan vinden we als laatste twee maal vier knoppen bij elkaar, oftewel de twee plusknoppen zoals ze ook wel genoemd worden. De plusknoppen (vier knopjes gevormd in een plus) vind je linksboven en links onder, de twee plusknoppen hebben beiden dezelfde werking en het is dus aan jou wat je het fijnst vindt, de bovenste of de onderste plusknoppen te gebruiken.

De SwanCrystal heeft al genoeg aan één AA batterij en kan hier ongeveer een 15 uur mee doen. De batterij word vanachter in een standaard geplaatst die je hierna weer in de SwanCrystal kan klikken. Dit is op zich een goed idee aangezien een batterij altijd kan gaan lekken. Mocht dit het geval zijn hoef je enkel het omhulsel even af te spoelen en te drogen. Zo kan je in ieder geval nooit de SwanCrystal beschadigen door lekke batterijen! Als laatste vind je achterop de SwanCrystal een grootte sleuf, hier gaan natuurlijk de cartridges in van de spellen. Deze cartridges zijn breder dan die van een gameboy maar wel een stuk korter.