,

Installatie en Software

Eenmaal uit de doos wil je natuurlijk meteen aan de slag. Gelukkig heeft Apple ervoor gezorgd dat er al een beetje stroom in de iPod zit waardoor je meteen kan gaan spelen. Aan te raden is echter om de iPod eerst een uur of 4 op te laten laden, zodat de accu de eerste keer volledig wordt opgeladen. Volgens het boekje is dit niet perse nodig, maar je wilt natuurlijk geen risico nemen met zulke dure en mooie apparatuur.
De eerste keer dat je de iPod aanzet zal het even duren voordat je kan werken, omdat er eerst geboot moet worden. Desalniettemin geeft het een erg lekker gevoel om de speler aan te zetten. De achtergrondverlichting is erg mooi helder wit, waardoor het scherm ook in het donker goed te lezen is. Ook de belangrijkste ‘bedieningsknoppen’ (4 stuks) zijn verlicht.

Na de 4 uur gewacht te hebben (het waren de meest vervelende 4 uur van mijn leven) kan je dan eindelijk je iPod in je FireWire aansluiting op je pc aansluiten. Vervolgens even de drivers installeren, en dan zou alles prima moeten werken. Overigens zit er standaard bij de iPod MusicMatch Jukebox om muziek op je speler te zetten, deze software raad ik je sterk af. Er zijn genoeg alternatieven, onder meer iTunes van Apple zelf. Ook is er het tooltje EphPod. Hier geef ik persoonlijk de voorkeur aan, maar nieuwe gebruikers kan ik iTunes aanraden. Ook moet de speler nog geformatteerd worden, maar dat gebeurt via een Apple programmaatje.

Na EphPod geïnstalleerd te hebben ben ik meteen maar eens wat muziek over gaan zetten, daar was het uiteindelijk allemaal om begonnen natuurlijk. Het overzetten gaat dankzij FireWire erg snel, zeker als je wat grotere liedjes overzet zul je de snelheid zien stijgen naar ergens tussen de 7MB/sec en 15 MB/sec (mede afhankelijk van je pc natuurlijk). Je kan op de iPod zoveel playlists aanmaken als je wilt.

De installatie van de iPod gaat dus ongeveer vanzelf, er kan weinig misgaan lijkt me. Het is min of meer Plug & Play.