, , ,

Installatie en software

Na de hele middag trappelend bij de voordeur te hebben gestaan, wachtend op mijn iPod, was daar dan eindelijk de postbode. Na getekend te hebben ben ik zo snel mogelijk naar boven gerent om het pakje haast als een wildeman open te scheuren. Daar is hij dan mijn iPod. Ik haal hem uit het doosje en het eerste wat me opvalt, is de sticker die mij verteld dat ik eerst iTunes moet installeren voordat ik deze in mijn USB-poort stop. Ik koos ervoor om niet de meegeleverde drivers te installeren maar heb zelf de laatste versie van iTunes gedownload en dit maakte voor de installatie van de iPod niet uit. De installatie was erg simpel en snel klaar. Na iTunes gestart te hebben kon ik dan eindelijk mijn bibliotheek vullen met de mp3’s uit mijn collectie.

Toen dat alles klaar was kon ik eindelijk mijn iPod in mijn USB 2.0 poort stoppen en Windows XP herkende deze gelijk. Voor de mensen die bekend zijn met iTunes, het laat aan de linkerkant verschillende bronnen zien. Wanneer ik de Shuffle in de USB poort stopte, kwam er een kleine iPod icon tevoorschijn. Wanneer je hier dubbel op klikt kun je de iPod een willekeurige naam geven (in mijn geval Crazyroosters’s iPod). Nadat je dit gedaan hebt en je klikt op de iPod icon, krijg je onderin verschillende opties te zien. De meest opmerkelijke button hierbij is uiteraard de “Automatisch vullen” button. Daar naast vindt je de optie “Automatisch vullen vanuit”, waar je kunt selecteren of je de hele bibliotheek als bron wilt gebruiken of 1 van je aangemaakte playlists. Daaronder kun je aanvinken of je alle nummers bij het automatisch vullen wilt vervangen. Hierbij viel mij ook op, dat wanneer je deze uitvinkt hij maar een paar bestanden vervangt. Aangezien mijn collectie aardig groot is, laat ik deze altijd aangevinkt staan.

Daar naast kun je aan de rechterkant ook nog kiezen of hij de nummers willekeurig uitkiest of de alleen nummers met de hoogste beoordeling. In het eerste geval kiest hij een blok aaneengesloten mp3’s uit om naar je iPod te kopiëren. Wanneer je voor de bestanden met de hoogste beoordeling kiest, maakt iTunes hierbij gebruik van het iTunes rating systeem. Je kunt ze hierbij een “best out of 5" rating geven. Uiteraard geef je in zulke gevallen je “all-time favourite” songs in je bibliotheek een hoge rating. Dit zorgt ervoor dat iTunes deze songs vaker zal uitkiezen dan de overige nummers met een lagere rating.

Een optie die mij erg beviel. Ik moet ook eerlijk toegeven dat er aardig wat nummers zijn die ik graag beluister (van die nummers waar je uren naar kunt luisteren, zonder ze zat te worden) Ik moet toegeven dat het ook allemaal erg lekker werkt. Ik heb dan ook mijn favoriete songs al redelijk vaak in de shuffle mode beluisterd. Het is trouwens ook mogelijk om in iTunes de nummers die je niet of nauwelijks luistert en niet op je iPod wilt hebben uitvinken zodat deze er niet op terecht zullen komen.

Tot zover het toevoegen van muziek aan je iPod, Ik wil nog wel even duidelijk maken dat zo’n 80% van mijn songs een bitrate van 192kbps+, en gemiddeld zo’n 5mb groot zijn. Het is dus logisch dat ik de 240 nummers nooit zal halen, zoals Apple zegt. Dit omdat zij van mp3’s met een bitrate van 128kbps uit gegaan zijn. Dit is niet iets waaraan ik mij stoor, omdat ik bij het automatisch vullen van de iPod ongeveer 160 nummers kwijt kan, dat neer komt op zo’n 12 uur aan muziek. Wat mij wel tegenviel is de tijd die nodig is om 1GB van je iPod shuffle te vullen. Gemiddeld duurde dit zo’n 7 minuten. Dit viel mij persoonlijk erg tegen, mede doordat de iPod werd gedetecteerd als een High-speed device. De led op de voorkant van de Shuffle knippert tijdens de datatransfer oranje. In iTunes valt ondertussen ook te zien wanneer je de iPod kunt verwijderen en wanneer deze nog bezig is. Ik raad je wel aan hier ook echt op te wachten om te voorkomen dat er data verloren gaat of dat je hier je iPod mee om zeep helpt.

Wat ook een erg leuke en handige functie is van de Shuffle, is dat je deze kunt gebruiken als portable storage device. In de iPod opties in iTunes is het mogelijk om “Gebruik als schijf activeren” aan te aanvinken. Wanneer je deze aanvinkt is het ook mogelijk om zelf het aantal mb’s toe te kennen die daarvoor gebruikt kan worden. Ik heb deze zelf op 100mb staan. Als je zelf al een USB Key hebt is dit natuurlijk volstrekt overbodig en kan je deze optie gewoon gedeactiveerd laten.