FPS met RPG-gevoel

Mass Effect is dus een RPG en een FPS tegelijkertijd. Nu overheerst het FPS-genre wel, maar er zijn toch genoeg kenmerken die je laten weten dat je te maken hebt met een RPG. Je krijgt in het begin namelijk je eigen ruimteschip met bemanning waar je dus ‘overal’ mee heen kunt vliegen. Ook kun je verslagen tegenstanders plunderen en krijg je experience-points als je ze verslaat. De winkels zijn in mijn ogen wel onoverzichtelijk. Geld is aan de andere kant geen probleem. Als je het spel ook een uur gespeeld hebt, heb je al veel geld tot je beschikking waar je de nodige apparatuur voor jou en je team mee kunt kopen.

Saren met een paar van z’n Geth-handlangers

Teamleden en vaardigheidspunten

Bij Mass Effect heb je niet alleen de controle over jezelf maar ook over je teamleden. Zo kun je tactisch spelen en de vaardigheden van elk teamlid optimaal benutten. Als je verder in het spel komt sluiten zich meer mensen bij je aan. Zo heb je een variatie van vaardigheden en de mensen die het beste bij je groep passen neem je op in je groep. In de afbeelding hieronder kun je zien uit welke teamleden je kan kiezen.

De teamleden waaruit je kan kiezen

Bij Mass Effect wordt er nog steeds gebruik gemaakt van ‘experience-points’ en dus levels. Als je een level omhoog gaat krijg je ervaringspunten die je kunt besteden aan je jezelf of aan je team. Je kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat je charisma omhoog gaat zodat je beter met mensen kan praten of ervoor kiezen dat een teamgenoot beter met een shotgun overweg kan.

Je kan ervaringspunten verdelen over je vaardigheden

Gevechtssysteem

Het gevechtssysteem van Mass Effect zit wat anders in elkaar dan een normale FPS. Niet alleen bekijk je het vanuit de derde persoon, ook moet je veel gebruik maak van dekking. Eenmaal bij een schuilplaats aangekomen kun je alles goed overzien en door middel van de spatiebalk in te houden, bevelen geven aan je teamleden. Zo kun je zeggen dat ze een ander wapen moeten nemen of dat ze ergens dekking moeten zoeken. Ook beschikken je teamleden, net zoals jijzelf, over bepaalde vaardigheden die je kunt toepassen op het slagveld. Je kan bijvoorbeeld ’throw’ toepassen om voorwerpen of personen op te tillen en weg te laten vliegen.

Een video van de gameplay van Mass Effect

Tijdens je avonturen kun je kiezen uit vier wapens: pistool, shotgun, machinegeweer en een sniperrifle. Natuurlijk kun je een betere versie van elke soort aanschaffen. Het mooie bij Mass Effect is dat je de wapens ook nog een beetje aan kan passen naar je eigen smaak. Je kunt namelijk zelf kiezen welke soort munitie erin gaat. Bijvoorbeeld plutonium kogels die de vijand ziek maken of ‘Armor Piercing Shells’, kogels die goed door bepantsering heen gaan. De keuze van je munitie kan soms voor grappige momenten zorgen bijvoorbeeld als een vijand opeens als een vloeibaar groen kwakje op de grond ligt.

Naast de munitie kun je ook nog upgrades aan het wapen zelf toevoegen. Je kan bijvoorbeeld zorgen dat hij preciezer is of dat er een combatsensor op zit waarmee je de vijand eerder mee kunt ontdekken. Bepantsering upgrades zijn er ook. Zorgen dat je gezondheid sneller herstelt behoort onder andere tot de opties. Elk van deze upgrades kun je ook toepassen op je teamleden.

Je kunt je eigen equipment kiezen

Dialogen

Mass Effect is een RPG, dus bepaalde wegen moet je zelf kunnen kiezen. Dit komt onder andere naar voren tijdens gesprekken. Je kunt dan namelijk zelf beslissen wat je gaat zeggen en dit heeft dus ook invloed op het verdere verloop van het spel. Zo liet ik tijdens het spelen een buitenaards wezen vrij met de gedachte dat hij mij later nog van dienst zou kunnen zijn. Later waren er opeens mensen boos op mij over deze beslissing en moest ik achteraf eigenlijk het beest vermoorden in vloeibuur zuur.

Aangezien sommige gesprekken niet heel interessant zijn heeft de ontwikkelaar, Bioware, een geniale vinding gedaan. Door de spatiebalk in te drukken sla je een stuk over van een gesprek. Dit is vooral handig bij onzinnige gesprekken, bijvoorbeeld als mensen je leuk/goed vinden en je willen bedanken. Je kunt je ervaringspunten ook uitgeven aan je charmes. Als je dit doet komen er soms andere dialogen vrij die ervoor zorgen dat het verhaal weer iets anders verloopt.

Je kunt uit meerdere dialogen kiezen

Voertuigen

In deze game kun je ook gebruik maken van voertuigen. De Mako is in dit geval vaak je enige optie omdat er niet veel meer voertuigen in het spel voorkomen. Dit voertuig heeft zes wielen en beschikt over een machinegeweer en een kanon. Het is de toekomst niet als er niets is veranderd, de Mako is daarom ook uitgerust met jetpacks. Je kan dus even vliegen en zo ontstaan er grappige capriolen.

De lift is in Mass Effect een belangrijk onderdeel. In elke ruimte waar je ook bent is er wel een te bekennen. De lift zelf is qua uitstraling misschien wel veranderd, hij is helaas niet veel sneller geworden. Zo zit je soms in een vuurgevecht en dan ga je een lift in. De deuren sluiten en je staat heel rustig voor een paar seconden in de lift, soms met een rustgevend melodietje erbij. Eenmaal uit de lift gaat het gedonder weer verder.

Ook heb je een Codex bij Mass Effect. Dit is min of meer een encyclopedie waarin informatie staat die je tot nu toe bent tegengekomen. Zo kan je het later nog is rustig doorlezen als je iets niet snapt.

De Codex, hier staat allerlei informatie in