2min

Tags in dit artikel

Graphics & Audio

Graphics


Mass Effect is al een tijdje uit voor de Xbox 360, maar de graphics zien er nog wel goed uit. Er is veel aandacht besteed aan de gezichten van personages waardoor ze er soms levensecht uit zien. Ook de omgeving ziet er erg realistisch uit en zorgt ervoor dat het lijkt alsof je in een film zit/speelt. Dit laatste heeft de ontwikkelaar te willen benadrukken door een ‘Grain Filter’ toe te passen. Deze filter zorgt ervoor dat er een filmkorrel op het beeld verschijnt en het er zo realistischer uit ziet. Ik dacht in het begin eigenlijk dat mijn videokaart kuren had, maar na wat onderzoek in de settings kwam ik tot deze conclusie. Ik heb de filter achteraf uitgezet, omdat ik het wat ongemakkelijk kijken vond.

Ondanks al dit moois zijn er ook negatieve aspecten. Zo ben ik al aliens tegengekomen die het vreemd genoeg fijn vonden om met hun hoofd in een gebouw te zitten en ondertussen spastische bewegingen te maken. Verder zijn er nog wel meer glitches en bugs. Ook zijn sommige laadtijden erg lang en de kans is groot dat je je daar een beetje aan gaat ergeren. Ik moet wel zeggen dat de CPU een grotere rol speelt dan je GPU, maar ik kon het spel rustig op de hoogste instellingen draaien.

Sommige aliens hebben wel vreemde behoeftes

Audio


Bioware heeft puik werk geleverd als je kijkt naar het audiogedeelte van Mass Effect. Gesprekken zijn erg realistisch en ook de muziek tijdens een vuurgevechten zorgt voor de nodige spanning. Gezien de vele dialogen was het waarschijnlijk niet mogelijk om alles in te laten spreken. Dat is wel jammer, aangezien die in Mass Effect een van de hoogtepunten zijn. De lip-sync, oftewel hoe de lippen meebewegen met het gesprek, is ook netjes uitgewerkt in Mass Effect.