3min

Tags in dit artikel

Features

Personage maken


Voordat je aan je grote avontuur begint moet je een personage maken. Je kunt alleen de voornaam kiezen, de achternaam Shepard zal altijd blijven. Je wordt dus ook altijd aangesproken als ‘Commander Shepard’. Nadat je je naam hebt opgegeven kun je kiezen of je zelf een personage wilt maken of een kant-en-klare wilt kiezen. Naast het geslacht en uiterlijk kun je kiezen welke achtergrond je hebt.

Bijvoorbeeld dat je ouders bij de ‘Human Alliance’ zitten en dat jij, als hun kind, bent geboren op een ruimteschip. Ook kan je kiezen wat voor een psychologisch profiel je hebt. Wil je bijvoorbeeld een echte oorlogsheld zijn, die zich heeft opgeofferd omwille van anderen en zo een bult respect heeft weten te bemachtigen, dan kies je die optie. Deze keuzes hebben allemaal een (kleine) impact op het verdere verloop van het spel.

Een winkel waar je spullen kunt verkopen en kopen

Klassen & Omgeving


Als je dit hebt gekozen kun je een klasse kiezen. Er zijn in het begin zes klassen waaruit je kunt kiezen waarbij de vaardigheden verschillend zijn verdeeld. Zo is de Soldier vooral gericht op erg veel schieten. Je kunt alle wapens goed hanteren en je ook zware bepantsering dragen. Helaas gaat dit ten koste van je technische en biotische vaardigheden aangezien je deze niet of minimaal kunt gebruiken.

Als tweede heb je de Engineer, oftewel iemand die zich specialiseert in technische vaardigheden. De Engineer richt zich vooral op het onklaar maken van wapens en schilden en het repareren van uitrustingen. De derde klasse is de Adept, iemand die zich vooral richt op biotische krachten. Biotics zijn vergelijkbaar met magie in andere spellen. Je kunt namelijk voorwerpen of personen in de lucht gooien of de omgeving rondom je manipuleren.

Natuurlijk zijn er ook combinaties van deze klassen.
De Infiltrator heeft een technische en een gevechtskant. Hij/zij maakt maar al te graag gebruik van een sniper om vijanden op lange afstanden uit te schakelen. Dan heb je nog de Vanguard die vechten biotisch combineert. Hij/zij is vooral goed op korte afstanden en maakt daarom ook vaak gebruik van een shotgun. Als laatste heb je de Sentinel die het vechten buiten beschouwing laat en liever kiest voor de technische en biotische weg.

De map waar je kunt beslissen waar je heen wilt

Aangezien het verhaal zich in de toekomst afspeelt, maak je dus gebruik van high-tech apparatuur. De mensheid is eigenlijk nieuw op het gebied van ruimtevaart in tegenstelling tot de andere buitenaardse wezens. Ook wordt er minachtend gekeken naar de mensheid. Dit komt omdat veel ‘aliens’ denken/vinden dat de mensen te agressief zijn en eigenlijk een te grote mond hebben.

Je krijgt, zoals eerder gezegd, ook de beschikking over een ruimteschip. Hiermee kun je naar verscheidene planeten vliegen en erop landen of ze bestuderen zodat je meer informatie krijgt. De planeten verschillen opzich niet zo erg van elkaar. Op de een sneeuwt het alleen en op de andere is er in plaats van een water rivier een lava rivier. Het concept blijft het zelfde. Jammer genoeg is Bioware hier niet niet echt dieper op ingegaan aangezien de zwaartekracht op alle planeten ook hetzelfde is. Op de planeten kun je meerdere quests vinden die je kunt doen en er zijn ook winkeltjes te vinden. Op sommige planeten wordt er ook andere waar aangeboden zoals in onderstaande afbeelding is te zien. Helaas was deze jongedame niet echt naar mijn smaak.

Na alle actie kan je ook rustig genieten