Vehicles, AI & Fire!
Vehicles
De afstanden in Far Cry 2 zijn niet misselijk, en lopend zou je er behoorlijk lang over doen om je doelen te bereiken. Gelukkig zitten er genoeg voertuigen in het spel gestopt. Zo ben ik personenauto’s, vrachtwagens, buggies, Jeeps, legervoertuigen, bootjes en patrouilleboten tegengekomen. Ook maakt de befaamde Hangglider uit Far Cry weer zijn opwachting.
Wat erg gaaf gedaan is, zijn de animaties in de voertuigen, die komen erg realistisch over. Zo kan je in een jeep met machinegeweer zonder uit te stappen van de bestuurdersstoel over gaan naar het machinegeweer in één vloeiende beweging. De voertuigen kunnen beperkt stuk gaan. Verwacht hier verder geen hoogstandjes, het blijft bij kapotte ruiten, lichten, deuren bumpers en motorkappen. Banden kunnen helaas niet lek en ook deuken bestaan niet. Wat wel heel gaaf gedaan is, is het vies worden van je auto. Een brandschone Jeep Wrangler is na een stuk rijden veranderd in een modderig stuk metaal op wielen. Zo zullen alle voertuigen na verloop viezer worden, een leuk detail.
Als je auto beschoten wordt en beschadigd raakt, dan zal deze langzamer gaan rijden. Krijgt hij nog meer schade, dan kom je niet meer vooruit. Gelukkig kan je de auto repareren door je motorkap open te gooien en noodreparaties uit te voeren.
AI
Op veel momenten in het spel is de AI behoorlijk goed. De vijand zal goed dekking zoeken, je via de flanken aanvallen en genoeg weerstand bieden. Echter laat de AI af en toe ook flinke steken vallen, zo zullen ze je soms niet opmerken als je vlak naast ze staat, schieten ze op een plek waar je al lang weg bent of staan ze doodleuk naar ontploffingen te staren in plaats van naar jou.
Dit mag de pret niet drukken, want ik heb echt briljante acties meegemaakt. Zo kwam ik eens een vijand tegen in een Jeep. Ik stapte uit om hem te beschieten. De vijand ging echter niet van zijn gas af, sterker nog, hij ging wat harder rijden! Zo werd ik vol geschept door zijn voertuig, iets wat ik absoluut niet verwacht had. Ook ben ik regelmatig akelig verrast door vijanden die me geflankt hadden en ineens achter me stonden.
Fire!
Iets wat ik absoluut niet onbesproken kan laten zijn de vuureffecten in deze game. Ik heb werkelijk nog nooit zo iets in een game gezien. Het vuur "leeft" écht!
Situatie: Ik moet een wapenkonvooi slopen. Ik heb een mooi plekje uitgezocht waar ik een hinderlaag heb gelegd. Twee auto’s dwars op de weg zorgen voor een blokkade bij een wachtpost. Ik zit verscholen achter wat zandzakken. De voorste auto van het konvooi stopt de inzittende komen poolshoogte nemen. Ik schiet met mijn raketwerper op de achterste auto zodat ze niet meer weg kunnen, hierdoor knalt hij uit elkaar, vat het gras om de auto heen vlam. Door de wind verspreid het vuur zich razendsnel door het gras en naar bomen. Op een gegeven moment vatten de overige voertuigen vlam en ontploffen. Missie voltooid en weer een stukje land verschroeid.
Naast de realistische verspreiding van het vuur, zijn er weer- en windeffecten aanwezig. Zo kan het ineens gaan regenen, waardoor het vuur niet lang zal branden. Of het gaat heel hard waaien wat er voor zorgt dat het vuur enorm snel verspreid. Deze effecten zijn ongekend en komen heel erg realistisch over.