, , , , , , , ,

De Nieuwe Wereld

Het gebeurt de laatste tijd steeds minder vaak dat ik een avondje uittrek om alleen maar te gamen. Meestal weten de games me een paar uur zoet te houden, voordat ik mijn interesse weer verlies. Maar toen ik deel drie van deze Assassin’s game op de deurmat zag liggen, ben ik als een speer naar boven gerend, heb mijn 3D-bril op mijn neus gezet en de kamerdeur op slot gedraaid, want ik wou dat niemand me bij dit laatste deel van de serie zou storen.

Eenmaal met het spel begonnen, kreeg ik direct weer controle over Desmond Miles, de man die meerdere telgen uit de Assassin’s Creed-reeks als voorouders heeft. Wie de vorige delen niet heeft gespeeld, zal misschien een beetje verbaasd zijn waarom het spel in het heden begint.

Desmond is één van de belangrijkste personen in heel de serie. Waar we in deel één nog niet precies wisten wie of wat deze man was, wordt het steeds duidelijker voor de speler waarom hij zo belangrijk is. Het verhaal doet de ronde dat op 21 december 2012 de wereld zal vergaan, er is slechts één manier om dit noodlot te voorkomen. Ergens goed verborgen op onze planeet ligt een artefact genaamd “The Apple of Eden”. Degene die deze bol tot zijn beschikking heeft, heeft macht over leven en dood. Het enige probleem is dat alleen de voorouders van Desmond weten waar dit artefact ligt. Een bedrijf genaamd Abstergo ontvoerde Desmond om via DNA-codes te weten te komen waar zijn voorouders de appel verstopt hebben. Een apparaat genaamd de Animus wordt gebruikt om deze DNA-codes te synchroniseren, waardoor je de gebeurtenissen van je voorouders kan herleven en de vindplaats van “The Apple of Eden” kan achterhalen.

Maar er is een probleem, om bepaalde DNA-codes tot je beschikking te krijgen, moet je eerdere gebeurtenissen als het ware na spelen. Dit is ook de reden waarom het verhaal bij de Assassin Altaïr begint, en daarna verschuift naar Ezio Auditore da Firenze en John Connor.

Nadat je voor de zoveelste keer in de Animus stapt, krijg je een tutorial te zien. Er wordt even in vogelvlucht uitgelegd hoe de controls werken, want de meeste mensen kennen dit gedeelte natuurlijk al. Het is net als auto rijden, je leert het meest wanneer je aan het rijden bent, niet wanneer je uitleg krijgt van iemand. Belangrijk! Voor mensen die de introductie van het verhaal zelf willen ontdekken, kunnen de volgende twee alinea’s beter even overslaan.

Maar dan gebeurt er iets geks. Desmond krijgt niet de controle over Connor, de hoofdpersoon van dit verhaal, maar over de Engelsman Haytham Kenway. Je begint de reis van je voorouder in het Engeland van de 18e eeuw. Tijdens een toneelvoorstelling moet Haytham een sleutel bemachtigen die één van de toeschouwers draagt. Na wat val- en klimwerk bereik je deze, voor ons nog onbekende, persoon en vermoord hem om de sleutel te bemachtigen. Omdat al snel duidelijk wordt wie deze moord heeft gepleegd, vlucht Kenway naar de Nieuwe Wereld, ofwel Amerika. Tijdens de reis in zijn fregat zal hij te maken krijgen met muiterij, vijandelijke schepen en de meest gruwelijke stormen die je ooit in een spel hebt gezien. Eenmaal aangekomen in de haven van Amerika hangt er een dichte mist. Haythem besluit het kraaiennest op te zoeken om een mooi uitzicht te krijgen over de Nieuwe Wereld. Eenmaal boven krijgen we de meeste epische intro van de hele serie te zien, langzaam draait de camera richting Boston, en de magische woorden “Ubisoft presents Assassin’s Creed 3” verschijnen in beeld.

Eenmaal in Boston aangekomen, heeft Haythem wat vrienden paraat staan die hem helpen om uit te zoeken waar de gestolen sleutel voor dient. Na een paar uur spelen komt Haythem een Indianenvrouw tegen die de tekens op de sleutel al eens eerder heeft gezien. In ruil voor informatie moet Haytham deze vrouw eerst helpen. Nadat Haytham haar heeft geholpen, toont zij een grot waar een sleutelgat in de muur zit. Haytham probeert de sleutel, maar tot grote ergernis past deze niet. Woedend loopt hij de grot uit, maar door het samenwerken met deze Indianenvrouw is er wel een band tussen beiden ontstaan. Negen maanden later wordt Ratonhnhaké:ton geboren, later ook wel John Connor genoemd…

Assassin’s Creed III is inmiddels in de winkels beland voor de PC, PlayStation 3 en Xbox 360. De PC-versie van de game vind je voor een prijs van 36,90 euro in de prijsvergelijker. De PlayStation 3-variant vind je voor minstens 51,80 euro en de Xbox 360-versie kost je minimaal 51,49 euro.