, , , ,

Ons oordeel

Foscam camera’s zijn functioneel en breed toepasbaar, zowel bekabeld als via wifi. Wij hebben bij de door ons gereviewde camera’s gekozen voor een ‘worst case scenario’, namelijk de (door security specialisten afgeraden) wifi verbinding. Toch hebben we in de vele maanden dat wij de Foscam camera’s hebben gebruikt nog niet het kleinste probleem ondervonden. De camera’s hebben 24/7 de boel in de gaten gehouden en zelfs tijdens de meest extreme weersituaties, waaronder een heuse tornado en bij een paar flinke wolkbreuken, gaf de buitencamera geen krimp. Tot onze verbazing is de wifi verbinding zelfs nooit uitgevallen en blijkbaar wordt ook wifi technologie steeds stabieler. Wel heeft een eenzame, doch slimme spin op een bepaald onbewaakt ogenblik een web gesponnen voor de lens waardoor de beelden (niet geheel als verrassing) onbruikbaar werden door zijn dikke achterlijf. Maar dit heeft niets met de werking van camera, NAS of wifi verbinding te maken. IR-LED’s zijn blijkbaar een geliefd baken voor gevleugelde zes-potigen; een smakelijke lunch voor een inventieve achtpotige jager.

Voor- en nadelen

Elke manier van opslag heeft zijn eigen voor- en nadelen. De NAS is flexibel, maar is relatief kostbaar wanneer er speciaal voor surveillance doeleinden een NAS moet worden aangeschaft. Hierbij zijn er bovendien nog bijkomende (verborgen) maandelijkse kosten in de vorm van de financiële reservering voor een toekomstige vervanger. Bij het gebruik van een NAS is een beetje netwerk en opslagkennis soms ook best handig. Wil je de beelden ook onderweg kunnen bekijken, dan kun je kosteloos de DS Cam app van Synology op je smartphone installeren. Hiermee biedt de oplossing van Synology vrijwel dezelfde flexibiliteit, meer opslagcapaciteit en kun je gebruik maken van het beste van twee werelden. Ondanks een NAS welhaast een oneindige functionaliteit biedt, is een NAS speciaal voor surveillance doeleinden in sommige gevallen misschien niet de meest efficiënte manier van investeren. Een cloud abonnement kost daarentegen slechts een paar euro per maand en indien de betreffende camera dit ondersteunt is het een waardevolle optie. Na de aanschaf en het aanmelden van de camera’s behoef je enkel jaarlijks het abonnementsgeld te voldoen en verder heb je er geen omkijken meer naar. Hierbij hoef je ook geen rekening meer te houden met het vervangen van een harddisk of een modernere NAS in de toekomst. Het beheer en de opslag vinden immers elders ‘in de cloud’ plaats.