2min

Facebook en Spotify zijn een samenwerking gestart waarbij er binnen twee weken al een nieuwe dienst zal worden aangeboden door de twee bedrijven. Momenteel hebben de diensten al een integratie van elkaar maar deze zal behoorlijk worden uitgebreid. Het gaat naar verluidt om een zeer intensieve samenwerking.

Volgens verschillende bronnen zou de deal tussen de bedrijven al rond zijn en zou er binnen twee weken een nieuw icoon te vinden zijn wanneer je links van je nieuws-feed kijkt. Hier zal je een nieuw Spotify-icoon gaan vinden. Wanneer je hier op klikt zal er zich een nieuw scherm openen waarin je een ontelbaar aantal playlists kan vinden die Spotify aanbiedt. Hiermee word duidelijk dat Spotify zich wil verbeteren in de positie als Facebook Hub.

De service zal zich op de desktop installeren en krijgt een volledige integratie met Facebook. Zo kan je afspeellijsten delen met je vrienden en kan je synchroon met een vriend naar een lijst luisteren. Momenteel kent Spotify alleen een Facebook Connect-functie in haar software. Met deze stap zullen de bedrijven hun samenwerking dus flink uitbreiden.

De dienst zal naar alle waarschijnlijkheid "Facebook Music" of "Spotify on Facebook" gaan heten. Een Facebook-medewerker liet in een reactie weten dat zij momenteel een samenwerking hebben met Spotify en deze met goede wil onderhouden. Er zou echter niets bekend zijn van nieuwe stappen volgens de medewerker. Mede-oprichter van Spotify Daniel Ek besloot om niet te reageren.

De nieuwe dienst zou volgende de bronnen uitkomen in elk land waar Spotify haar diensten aanbiedt. Met die gedachten zouden wij dus voor halverwege juni kunnen gaan genieten van deze nieuwe dienst. Het voor Facebook belangrijke Amerika valt voorlopig nog even buiten de boot. In dit land met een groot aantal Facebook-gebruikers biedt Spotify haar diensten momenteel nog niet aan. Wel probeert de dienst daar voet aan wal te krijgen maar zouden zij nog tegen enkele obstakels aanlopen met betrekking tot de licenties van platenmaatschappijen.

Volgens de bronnen zou er geen geld gemoeid zijn met de samenwerking maar zouden de voordelen duidelijk zijn. Facebook krijgt haar muziekdienst die zij al jaren wilt en Spotify zal met deze integratie miljoenen gebruikers kunnen bereiken. De verwachting is dan ook dat Spotify’s ledenbestand flink zal groeien na de introductie van deze dienst op Facebook.