3min

Tags in dit artikel

, , , , ,

Workday ziet zijn klantenbestand in de EMEA-regio flink aandikken. Volgens het bedrijf is dit het gevolg van een verhoogde interesse in AI-tools en de nood aan digitale transformatie.

Workday trapt zijn Workday Rising-event voor Europa in Barcelona af met het meedelen van groeicijfers. De Workday Suite zou binnen de EMEA-regio momenteel al meer dan 2.000 klanten tellen.

Het bedrijf biedt cloudapplicaties aan om de financiële- en HR-tak van bedrijven te ondersteunen. Toch zet de groei zich in meer industrieën door, ook manufacturing, media, de publieke sector, retail en IT tonen zich geïnteresseerd. Deze industrieën kenmerken zich allemaal voor een vraag naar agile-oplossingen om complexe situaties het hoofd te bieden en de uitdagingen rondom AI te kunnen aangaan. Volgens Workday is het deze gemeenschappelijke deler tussen deze industrieën die de groei realiseert.

Eindelijk profiteren van jarenlange AI-ontwikkeling

Op de groeispurt van het bedrijf sluit ook het thema van het openingswoord aan: vertrouwen. Want een nieuwe partner omarmen betekent je bedrijf toevertrouwen aan een externe organisatie, maar ook dat er een relatie start waarin vertrouwen moet worden opgebouwd. Workday wil beide invalshoeken op het begrip vertrouwen graag combineren. Daar haakt het meteen op in door het over de brug van AI te gooien. Er wordt aangegeven dat beide technologieën diep in het Workday-platform geïntegreerd zitten en geleverd worden op ethisch verantwoorde manieren.

Workday is al jaren bezig met ontwikkelingen rondom AI en machine learning (ML), maar nu de technologieën een hype zijn geworden, is het tijd om dit onderwerp tijdens Rising EMEA 2023 groots te gaan bespreken. De jaren ontwikkelingen leidden er al toe dat Workday mee met de EU-regulatoren mag nadenken over de naderende European AI Act.

Lees ook: AI Act: een wetgeving die altijd moet bijbenen met een nieuwe werkelijkheid

De jaren ontwikkeling werpen nu verder hun vruchten af door een groeiend klantenbestand dat geïnteresseerd is in AI. Deze klanten lijken aan het juiste adres te zijn, want door de jarenlange ontwikkeling zijn de technologieën in ieder geval niet overhaast in het platform geïntegreerd om maar mee te zijn met de hype. Een strategie die heel wat andere bedrijven wel lijken aan te nemen in het AI-jaar 2023.

AI-interesse in EMEA biedt opportuniteit

Volgens het recent gepubliceerde Workday-onderzoek is de groei door toenemende interesse in AI-tools moeilijker te halen in Amerika. Voornamelijk Europa blijkt namelijk enthousiast over AI-producten. In Nederland staat bijvoorbeeld 56 procent van de leiders open voor de kansen die AI en ML te bieden hebben voor hun organisatie. Dat percentage loopt op tot 62 procent in Oostenrijk, het Europese land dat het meest open lijkt te staan voor de technologieën.

In Amerika is slechts de helft van de leiders bereid de technologie te verwelkomen. Workday verklaart deze cijfers aan de hand van de aankomende EU AI Act die zorgen over privacy en veiligheid van de tools kan temperen en dus voor het sleutelwoord ‘vertrouwen’ zorgt.

De nieuwsgierigheid en open houding van Europese bedrijven naar AI-tools, wil Workday maar al te graag aangrijpen tijdens Rising Workday EMEA 2023. We zijn benieuwd te zien hoe het bedrijf het vertrouwen van de grote groep nieuwe klanten wil winnen. Maar ook van bedrijven die AI niet vertrouwen, want zo zien we bijvoorbeeld voor Nederland dat ook nog zeker vier op de tien leiders niet overweegt om AI en ML in het bedrijf binnen te brengen. Voor hen zal Workday meer overtuigingskracht moeten tonen.