5min

Het valt op dat NetSuite optimaal gebruikmaakt van Oracle-technologie om het platform verder uit te bouwen. Dat is nog steeds het doel; het NetSuite-platform zo uitgebreid mogelijk maken, zodat het meer business applicaties omvat en kan ondersteunen in meer verschillende bedrijfsprocessen.

Tijdens SuiteWorld heeft NetSuite de nodige aankondigingen gedaan. We hebben deze aankondigingen al uitgebreid besproken in ons keynote-verslag. Wat naast al die aankondigingen opvalt, is hoe NetSuite zich verder aan het ontwikkelen is. Of beter gezegd, hoe het platform wordt uitgebouwd. Zo kondigden ze tijdens de conferentie aan dat ze Next Technik overnemen, beter bekend als Next Service, een field service management-oplossing binnen het NetSuite-platform. Ze nemen dus een NetSuite-partner over.

Verder valt op dat NetSuite aan het winkelen is bij Oracle. Oracle beschikt natuurlijk ook over allerlei business applicaties, weliswaar gericht op hele grote organisaties, maar NetSuite heeft inmiddels meerdere applicaties en technologieën geadopteerd en aangepast zodat ze werken op het NetSuite-platform. Daar zien we dit jaar ook weer enkele voorbeelden van.

NetSuite Analytics Warehouse

Een van de belangrijkere aankondigingen tijdens SuiteWorld was toch wel NetSuite Analytics Warehouse, wat je vooral moet zien als een geïntegreerde data warehouse met een ingebouwde visualisatietool. De oplossing is gebaseerd op Oracle Analytics, maar geïntegreerd in het NetSuite-platform, zodat je direct over alle NetSuite-data kan beschikken. Verder is getracht de oplossing geschikt te maken voor een brede groep zakelijke gebruikers. Men kan simpelweg door met de muis te klikken allerlei databronnen opvragen, vergelijken en inzichtelijk maken. In gesprek met klanten werd ons duidelijk dat dit nog niet optimaal werkt. Ze vinden de tool nog niet gebruiksvriendelijk genoeg. Voor IT’ers en data-analisten voldoet het, maar voor zakelijke gebruikers mag het product nog wel wat intuïtiever.

Een computerscherm met een dashboard met grafieken en diagrammen.

Het unieke aan NetSuite Analytics Warehouse ten opzichte van het al bestaande NetSuite Analytics is dat je naast alle NetSuite-data ook externe databronnen kan inladen. We spraken met een klant die al zijn Amazon marketing- en salesdata elke 24 uur exporteert naar een Snowflake-database. Die Snowflake-database is gekoppeld aan NetSuite Analytics Warehouse. Hierdoor heeft die klant veel meer inzicht gekregen in de kosten die gemaakt zijn om een product te verkopen. In sommige gevallen bleek dat de productiekosten plus de marketingkosten die nodig zijn om het product op Amazon te verkopen, hoger waren dan de verkoopprijs. Dat is uiteraard geen goed businessmodel. Veel van die producten zijn nu beëindigd of de marketingcampagnes zijn aangepast.

NetSuite Enterprise Performance Management

Net als NetSuite Analytics Warehouse is NetSuite Enterprise Performance Management een aangepast Oracle-product. NetSuite heeft Oracle EPM’s oplossing geschikt gemaakt voor NetSuite en geïntegreerd in het platform. Met deze oplossing krijgen de financiële tools van NetSuite een flink upgrade, want onder EPM vallen onder meer Planning and Budgetting, Account Reconciliation, Financial Close Management, Tax reporting, Narrative Reporting, Profitability and Cost Management. Hiermee kunnen organisaties veel meer controle krijgen over hun financiële planningen, kunnen transacties automatisch worden gekoppeld aan inkoop- en verkoopfacturen kunnen belastingaangiftes worden gedaan en kan er meer inzicht worden verkregen in de totale financiële positie van de organisatie. In ons keynote-artikel meer over NetSuite EPM.

Lees ook: NetSuite SuiteWorld 2023 keynote: doe meer met minder

NetSuite AI

Uiteraard kan NetSuite niet heen om de generatieve AI-hype en krijgt ook het NetSuite-platform de beschikking over generatieve AI-features. Op dit moment gaat het enkel nog om een vrij eenvoudige feature met de naam Text Enhance, waarmee eenvoudig teksten kunnen worden gegenereerd. De gebruiker geeft bijvoorbeeld aan voor welke producten het een verkooptekst wil genereren en op basis van die context, de productinformatie in de NetSuite-database, wordt er vervolgens een tekst gegenereerd.

Evan Goldberg, de EVP van NetSuite, liet in verschillende gesprekken weten dat NetSuite ook hier gebruikmaakt van Oracle-technologie. Oracle werkt hard aan zijn AI-portfolio om meer (generatieve) AI-diensten te ontwikkelen. De generatieve AI-oplossingen bij NetSuite zullen in veel gevallen gecombineerd gaan worden met traditionele AI-diensten om beter inzicht te bieden in data of optimalisaties in processen door te voeren. Waar Text Enhance snel beschikbaar moet komen is er voorlopig geen indicatie wanneer andere AI-features beschikbaar komen. Goldberg liet weten dat dat nog wel even kan gaan duren. NetSuite rolt dus geen overhaaste features uit.

NetSuite Field Service Management

We hebben ons ook verdiept in NextService, de field service management-oplossing die NetSuite nu heeft overgenomen. NextService is een field service management-oplossing die volledig is geïntegreerd in NetSuite. Het werkt volledig binnen de database-tabellen van NetSuite en ondersteunt verschillende business applicaties van NetSuite. Craig Sullivan, Group Vice President, Product Management bij NetSuite, vertelde aan Techzine dat NextService daardoor volledig in de filosofie van NetSuite past. Ook heeft NextService al enkele honderden klanten opgetekend die de waarde van de oplossing hebben bewezen.

Een schermafdruk van een projectplanning op een computer.

NetSuite ziet volgens Sullivan kansen om het product aan veel meer organisaties te verkopen. Vorig jaar heeft Oracle de organisaties Adi Insights en Verenia overgenomen. Die oplossingen zijn vervolgens fors uitgebouwd binnen het NetSuite-platform. Het ligt dan ook in de lijn der verwachting dat NetSuite ook NextService fors zal gaan uitbreiden om de oplossing beter te maken, maar vooral ook geschikter voor meer industrieën.

NextService heeft potentie

Tijdens gesprekken met klanten en partners werd ons duidelijk dat NextService een field service management-oplossing is die weliswaar goed is geïntegreerd in het NetSuite-platform, maar ook nog wat essentiële zaken mist. Vooral op het gebied van planning lijkt er nog wat werk aan de winkel. Momenteel kunnen enkel medewerkers afspraken inplannen en moeten ze zelf uitrekenen en bepalen wat de reisafstanden zijn en de mogelijk optimale route. Bij concurrenten in de wereld van FSM zijn die features vaak wel aanwezig. We merkten ook tijdens demo’s van NextService dat klanten hier vragen over stelden en ook over het zelf laten inplannen van afspraken door klanten, rekening houdend met routes en reistafstanden.

Daar ligt dus nog wat werk voor het NetSuite-team. Tegelijk is het mogelijk geen enorme uitdaging, aangezien Oracle ook een field service management-oplossing heeft voor enterprise organisaties waar dit soort features wel in aanwezig zijn. NetSuite kan dus opnieuw Oracle-technologie hergebruiken om in dit geval NextService te verbeteren. Hierover zijn echter nog geen aankondigingen gedaan, dus of en wanneer dit eventueel komt is nog onduidelijk.

Meer en meer business applicaties

Al met al heeft NetSuite steeds meer business applicaties in zijn portfolio waarmee het uitdagingen van klanten kan oplossen en bedrijfsprocessen kan verbeteren of zelfs automatiseren. Door alles integraal binnen het NetSuite-platform te laten werken is integratie ook zeer eenvoudig. In gesprek met partners werd daar vooral op gewezen als het grote voordeel van NetSuite. Doordat je met één internationaal georiënteerd platform werkt, kan je snel uitbreiden in meer landen, maar ook opschalen met bepaalde bedrijfsapplicaties.

NetSuite opereert binnen Oracle nog steeds als een zelfstandige business unit. De focus ligt duidelijk op het toevoegen van Oracle-technologie in het NetSuite platform. Op basis van de recente financiële cijfers groeit NetSuite goed en is er voor Oracle geen reden om hier veranderingen in aan te brengen.

We zijn benieuwd hoeveel Oracle-technologie de komende jaren nog richting NetSuite vloeit en wat AI gaat brengen binnen het NetSuite platform.