KPN loopt in Nederland voorop als het gaat om zogenaamde mobiel-vast abonnementen. Abonnementen waarbij een vast internet (en eventueel telefonie en televisie) wordt gecombineerd met een mobiel abonnement. KPN liet vorige maand weten dat het hiermee de mijlpaal van 1 miljoen klanten is gepasseerd. Nederland loopt hier duidelijk warm voor.
Het aanbod van de Nederlandse internetproviders is in de loop der jaren flink veranderd, een van de producten die de afgelopen jaren in opkomst is geweest, zijn de zogenaamde Alles-in-één-abonnementen, of zoals de providers het zelf graag noemen “triple play”, daarmee doelen ze op een combinatie van drie producten in één abonnement, vast internet, vaste telefonie en televisie.
KPN is inmiddels druk bezig met “quad play”, maar nog niet in één abonnement, wel probeert het klanten zover te krijgen dat ze en een Alles-in-1 abonnement afsluiten waarin de drie triple play producten zijn gecombineerd, maar wil KPN de klanten ook verleiden om een mobiel abonnement af te sluiten. Als klanten hiervoor kiezen krijgen ze de nodige extra’s, wat uiteenloopt van 5 euro korting per maand, verdubbeling van mobiele bundel en een extra televisiepakket, bijvoorbeeld Fox Sports.
Met 1 miljoen klanten die hier gebruik van maken kunnen we stellen dat Nederland hier warm voor loopt. De vraag is dan ook wanneer andere providers gaan volgen. Vodafone en Ziggo zagen ongetwijfeld dezelfde en gaan mede daarom fuseren in Nederland, want samen staan ze sterker en zullen ze proberen klanten met eenzelfde aanbod te verleiden.
Een provider als Tele2 is inmiddels ook actief met zowel een eigen mobiel netwerk en vaste internet/televisie producten, zij zijn echter afhankelijk van het KPN-netwerk, de vraag is of de marges goed genoeg zijn om net zo te stunten als KPN.
T-Mobile was de enige provider zonder vast internet aanbod, daar komt verandering in nu het bedrijf de vaste internet/televisie tak van Vodafone heeft overgenomen, die moest Vodafone van de autoriteiten verkopen om toestemming te krijgen voor de fusie.