Bij CloudFabrix begint alles bij het zogeheten Robotic Data Automation Fabric (of Platform). Deze term doet wellicht vermoeden dat de oprichters van CloudFabrix zomaar enkele hippe termen bij elkaar hebben gezocht en achter elkaar hebben gezet. Er zit echter een zeer gedegen visie achter. Wij waren op bezoek bij CloudFabrix in de VS om er meer over te horen.

De oprichters van CloudFabrix, dat sinds 2015 bestaat, zijn wat je noemt serial entrepreneurs. CloudFabrix is al het vierde bedrijf dat ze samen met een vaste ploeg core engineers hebben opgericht. De vorige drie start-ups zijn alle verkocht aan Cisco. De laatste, Cloupia, zullen velen inmiddels kennen als Cisco Intersight. Het is overigens niet zo dat CloudFabrix funding krijgt vanuit Cisco, ook al zou je dat wellicht denken. De oprichters komen zelf bij Cisco vandaan, dus staan daar ongetwijfeld hoog op lijstjes voor nieuwe acquisities. En aangezien Cisco heel veel overnames doet, zullen de bedrijven van de mensen inmiddels CloudFabrix hebben opgericht regelmatig voorbijkomen bij de M&A-afdeling van Cisco.

Voor CloudFabrix lijken de oprichters die we spreken als we het kantoor van het bedrijf bezoeken andere plannen te hebben dan voor hun eerdere bedrijven. Daarmee gingen ze nooit voor investeringen vanuit venture capital. Dat willen ze met CloudFabrix wel doen. Ze zijn van plan om een Series B-ronde op te zetten. Dit kan erop wijzen dat ze dit bedrijf daadwerkelijk uit willen bouwen en niet per se op zoek zijn naar een exit in de vorm van een overname.

Full-stack observability

De visie van CloudFabrix laat zich eenvoudig samenvatten. Het bedrijf wil full-stack observability bieden. Dat is de laatste tijd niet eenvoudiger geworden. Hybride of multi-cloud zorgt ervoor dat er steeds meer tools gebruikt worden. Daarnaast ontbreekt het doorgaans aan observability. Dat komt doordat de omgevingen te complex zijn tegenwoordig. Zelf heeft Shailesh Manjrekar, de CMO van CloudFabrix die ons bijpraat over het bedrijf, het over de gang van een statisch naar een dynamisch zero trust datacenter.

Als we kijken naar operationele domeinen binnen organisaties, dan hebben we het over Observability, Security en Automation. Dat zijn vaak silo’s met een navenante benadering op het gebied van operations. Daar wil CloudFabrix een einde aan maken door volgens het AIOps-model te gaan werken. Hiermee is het volgens Manjrekar mogelijk om deze drie domeinen samen te brengen. Daarmee krijg je als organisatie logischerwijs meer inzicht in hoe de organisatie eraan toe is. Je hebt in ieder geval in theorie minder gaten, doordat alles nu een geheel is.

Robotic Data Automation Fabric

Het startpunt voor CloudFabrix is data. Dat is immers onderdeel van alle domeinen binnen een organisatie. Maar eigenlijk komt het verhaal van CloudFabrix vooral continu terug op het al eerder aangehaalde Robotic Data Automation Fabric, waarvoor het bedrijf een patent heeft aangevraagd. Het Robotic Data Automation Platform dat op basis hiervan is ontwikkeld, ligt aan de basis van alles wat CloudFabrix doet. Dit draait in Kubernetes en kun je on-prem, hybride (waarbij de data en de logs ervan on-prem blijven) of volledig in AWS draaien. Het platform draait in iedere Kubernetes-omgeving. Je kunt het ook in Docker draaien als je geen cluster hebt om te beheren.

Het Robotic Data Automation Fabric ligt zoals ieder fabric over een omgeving heen. Het moet ervoor zorgen dat alles aan elkaar gekoppeld wordt. Dit doet het met behulp van enkele bekende buzzwords, namelijk robots en automation. De robots zijn in principe vergelijkbaar met de robots die je wellicht kent van RPA. Alleen zijn ze hier niet met processen bezig, maar met het aan elkaar koppelen van tools en omgevingen die iets met operations van doen hebben. Deze robots zorgen ervoor dat de API-calls tussen de onderdelen gemaakt worden.

Binnen automation valt vooral de mogelijkheid op om service mapping te automatiseren. Dat gebeurt in andere omgevingen vaak op basis van een CMDB. Deze zijn echter vaak niet compleet of op een andere manier niet toereikend om er zeker van te zijn dat alles klopt. Dit heeft onder andere als voordeel dat AIOps nu geen eeuwen meer duurt om op te zetten. Volgens Manjrekar kunnen ze een PoC nu in enkele weken realiseren.

Verder is het nog interessant om op te merken dat je in principe redelijk eenvoudig aan de slag kunt met het platform waar Robotic Data Automation Fabric aan ten grondslag ligt. Je bouwt de processen namelijk met behulp van low-code/no-code. Er staan bijvoorbeeld meer dan 1000 bots in voor allerlei standaardacties. Er zijn bots voor de verschillende services van AWS die je gebruikt, maar ook eentje specifiek voor AppDynamics bijvoorbeeld. Daarmee bouw je in korte tijd datgene wat je wilt hebben. CloudFabrix noemt dit zelf een Observability Pipeline.

Services bovenop het platform

Met het Robotic Automation Fabric en Platform hebben we de basis van het aanbod van CloudFabrix te pakken. Hier bovenop biedt het bedrijf de nodige services aan. AIOps is er eentje van, maar je kunt ook FinOps gebruiken. Hiermee kun je bijvoorbeeld goed je informatie over je assets vergaren en analyseren, maar ook licentieinformatie en contractdetails tevoorschijn halen.

Verder is er nog Log Intelligence en Composable Analytics. Met name Composable Analytics is wat ons betreft een interessante dienst. Dit is als het ware het front-end van datgene wat CloudFabrix aanbiedt. Hiermee kun je voor alle verschillende persona’s binnen organisaties dashboards aanmaken. Voor C-level kun je het heel globaal houden, voor iemand die echt moet weten wat het specifieke probleem is in een bepaalde pipeline, is er veel meer detail beschikbaar.

Uiteindelijk draait het bij CloudFabrix om observability. Actie ondernemen op datgene wat hieruit voorkomt, is in principe geen onderdeel van het platform. Je krijgt wel suggesties hoe je problemen bij de configuratie van specifieke pipelines kunt oplossen. Denk hierbij aan issues binnen de eigen infrastructuur, een overbelaste database bijvoorbeeld. Verder kun je ook prima het gedrag van ransomware detecteren met het platform van CloudFabrix. Het probleem oplossen moet echter in andere tools gebeuren.

Met die andere tools komen we bij het laatste onderdeel van het platform van CloudFabrix. Je kunt dit namelijk koppelen aan allerlei andere omgevingen. Je kunt hierbij denken aan SIEM-omgevingen, datalakes, maar ook ServiceNow voor ITSM en via Slack, Teams en andere chatplatformen delen met andere teams in de organisatie. Verder kun je het via een API met legio andere omgevingen koppelen.

Gaat CloudFabrix het waarmaken?

Bij CloudFabrix zijn ze ervan overtuigd dat ze met het Robotic Data Automation Platform een winnaar hebben. Het claimt dat het de problemen oplost die andere AIOps-bedrijven in de markt niet kunnen oplossen. Daarbij noemt Manjrekar ook grote namen zoals ServiceNow en Splunk, naast eveneens bekende namen zoals Dynatrace en Datadog. De ene zou minder goed data kunnen naar binnen kunnen halen, de andere kan geen dashboards maken.

Wat je als organisatie van deze verschillen merkt onderaan de streep, is nog maar de vraag. Dat je in Splunk geen dashboards kunt maken zal de ene organisatie veel belangrijker vinden dan de andere. Dat je als platform veel kunt, wil nog niet zeggen dat iedereen er ook op zit te wachten. Aan de andere kant is het nooit verkeerd om veel features te hebben, zolang deze maar gebruiksvriendelijk in te zetten zijn.

In de markt lijkt het er in ieder geval uitstekend uit te zien voor CloudFabrix. Het heeft inmiddels partnerships met IBM Consulting, DXC, Cisco en HPE (met name de Ezmeral-afdeling). Dat geeft aan dat die potentie zien in het platform. Nu is het hopen voor CloudFabrix dat de problemen op het gebied van het aantrekken van kapitaal, die op het moment vrij groot zijn, geen stok in de wielen gaat steken richting de geplande investeringsronde. Wij willen namelijk toch wel graag zien of CloudFabrix de potentie die het ontegenzeggelijk heeft, ook waar gaat maken.